Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
29
03
16
Redactie
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Redactie
Dossier: Inkoop
Soort: ,

“Inkopen bij Rijkswaterstaat verveelt geen moment”

“Wij kopen bijvoorbeeld loopbaandiensten, juridische ondersteuning en facilitaire zaken voor Rijkswaterstaat in, maar ook kantoormeubilair en catering voor het hele Rijk”, vertelt Mario Penzen, Directeur inkoop en bedrijfsvoering. “Door deze gevarieerde inkoopmix, verveel je je als inkoper bij Rijkswaterstaat geen moment.”

Penzen valt onder de corporate dienst van Rijkswaterstaat. “We werken toe naar een compacte rijksdienst. Dat heeft dus ook impact op de inkoop van goederen en diensten. Vroeger deden de departementen dit zelf, nu is alles centraal geregeld in de verschillende inkoopuitvoeringscentra.”

Goedkoop en duurzaam
“We proberen zo goed en goedkoop mogelijk in te kopen en tegelijkertijd zo duurzaam mogelijk te werken”, vervolgt de directeur. “We kopen bijvoorbeeld circulair bedrijfskleding en kantoormeubilair in. We dragen daardoor bij aan een groenere wereld. We vinden het allemaal gewoon dat we wonen in een tweedehands huis of een tweedehands auto, waarom kijken we niet op diezelfde manier naar kleding en kantoorartikelen?”, vraagt Penzen zich af. Hij ziet dat de verandering naar een circulaire economie wel weerstand met zich meebrengt. “Het is de kunst van onze inkoop- en contractmanagers om dit goed centraal te regelen en de klanten op één lijn te krijgen.”

Samen naar de beste oplossing
Voordat Penzen bij Rijkswaterstaat aan de slag ging, werkte hij onder andere bij NOC NSF en het Van Gogh museum. “Ik zie de werkwijze die ik in het bedrijfsleven gewend was steeds meer terug in de publieke sector. We werken bijvoorbeeld steeds meer met business cases en focussen op het resultaat. We kijken hierbij echt naar vernieuwingen in de markt. Ik merk dat we hierdoor veel sneller in contact komen met de opdrachtnemer. We zijn immers samen onderweg en werken met elkaar aan de beste en meest efficiënte oplossing.”

Contracten van drie tot vijf jaar
Contracten voor zaken als loopbaandiensten, juridische ondersteuning en facilitaire zaken lopen gemiddeld drie tot vijf jaar. “Als het contract afloopt, gaan we met de interne klant om de tafel en inventariseren we de wensen en behoeften. Vervolgens stellen we een inkoopvoorstel op en wordt het aanbestedingstraject weer gestart. Na de gunning van de opdracht is de contractmanager verantwoordelijk. Die controleert of de ingekochte producten volledig voldoen aan de afspraken en op de juiste manier worden geleverd.”

Op zoek naar inkoopversterking
De contracten mogen dan geen lange doorlooptijd hebben, ze zijn wel van grote waarde. “We hebben een inkoopspend van zo’n 600 miljoen euro. Die verantwoordelijkheid moet je bij ons echt wel durven en willen dragen”, stelt Penzen. De corporate dienst zoekt momenteel actief naar extra inkoopversterking. “Het mooie aan het werken bij Rijkswaterstaat is dat je je loopbaan echt kunt sturen. We hebben speciale opleidingsprogramma’s en een trainingscentrum. Professionalisering kenmerkt Rijkswaterstaat”, concludeert de directeur inkoop en bedrijfsvoering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.