Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
11
09
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Economie
Soort:

Gewicht hamburger door crisis afgenomen

Stijgende voedselprijzen hebben een effect op de omvang van hamburgers. Volgens Brits onderzoek  zijn deze de afgelopen drie jaar 17 procent kleiner geworden doordat restaurants minder vlees gebruiken om hun kosten te drukken.

 

Het onderzoek is uitgevoerd door het foodservice consultancybureau Horizons. Het gemiddelde gewicht van een rundvleesburger is sinds 2010 gedaald van 218 gram naar 180 gram, een daling van 17 procent. De hamburger is niet het enige vleesgerecht dat nu in kleinere porties de weg naar de eettafel vindt; sinds vorig jaar worden lendenbiefstukken 7 procent kleiner opgediend en zijn ook hamlappen 4 procent in omvang afgenomen. 

Opmars goedkope gerechten

De hamburger is als populairste gerecht in Britse restaurants misschien kleiner geworden, maar de consument betaalt er nog steeds even veel voor (9,27 pond, omgerekend 10,74 euro). Om de prijsbewuste klant beter van dienst te zijn is de goedkopere hotdog (gemiddeld 6,12 pond of 7,10 euro) sinds vorig jaar wel een stuk populairder geworden; het gerecht komt maar liefst 85 procent vaker voor op de menu's.

Het onderzoek is gedaan naar de menu's van 115 ketens, waaronder pubs, restaurants, fastfoodbedrijven en hotels. Volgens Horizon moeten restaurateurs door stijgende voedselprijzen en afnemende omzetten slimmer en flexibeler omgaan met de samenstelling van hun menu's. Dit verklaart volgens het bureau de opmars van de hotdog. Deze is relatief goedkoop te produceren en restaurateurs kunnen hier gemakkelijk waarde aan toevoegen, met als gevolg een betere marge op het verkochte product. 

Minder gezond

Opvallend is volgens de onderzoekers overigens het verschijnsel dat er sinds vorig jaar sprake is van een toename van vleesgerechten op het menu en een afname van gezonde maaltijden. Mogelijk heeft dit volgens hen te maken met de behoefte van de consument om zichzelf juist in deze tijden extra te verwennen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.