Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
24
03
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Categorie: Inkoop
Soort:

Gezamenlijke inkoop supermarkten negatief voor leveranciers

Europese supermarktorganisaties werken samen in internationale inkoopverenigingen. Ze hopen zo hun inkoopmacht te versterken. Deze inkoopsamenwerkingen kunnen, volgens Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO), negatieve consequenties hebben voor aanbieders en boeren. Dit meldt Foodholland.nl.

De supermarktorganisaties als Kaufland, Metro, Ahold Delhaize en Edeka richten zich met de samenwerking vooral op de inkoop van producten voor hun huismerken zoals pasta, tomaten in blik, olijfolie en vruchtensappen. Het belangrijkste doel van de samenwerking is om kortingen te bedingen bij hun aanbieders. In totaal gaat het om een consumentenomzet van 178 miljard euro per jaar. De producten worden op grote schaal ingekocht en zijn vrij onafhankelijk van consumentenvoorkeuren in verschillende landen. Volgens Gisela ten Kate van SOMO hebben de kortingen die supermarktorganisaties via de inkoopsamenwerkingen bedingen verschillende negatieve effecten op producenten van voedingsmiddelen en boeren.

Sterke onderhandelingspositie
De inkooporganisaties zijn in staat gedetailleerde informatie te vragen over prijzen en productieprocessen. Daardoor kunnen ze opereren vanuit een sterke onderhandelingspositie. Op dit moment is de Europese wetgeving rond mededinging te veel gericht op lage prijzen voor de consument en wordt er onvoldoende rekening gehouden met onevenwichtige machtsverhoudingen in de aanvoerketen. Ten Kate vindt dat Europese beleidsmakers daar meer aandacht aan moeten geven.

Bang om klanten te verliezen
Volgens Ten Kate was dit een lastig thema om te onderzoeken. De meeste aanbieders wilden niets vertellen over hoe de onderhandelingen met de inkoopverenigingen van supermarkten verlopen. De bedrijven waren bang om hun klanten te verliezen. Toch kan men uit het onderzoek concluderen dat de supermarken via de inkoopverenigingen hun marges ten koste van de leveranciers weten te vergroten. Hierdoor gaat de onderhandelingspositie van de leverancier achteruit.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.