Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
15
05
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Categorie: Inkoopboeken
Soort: ,

Goed opdrachtgeverschap

Met een aantrekkende economie groeit de vraag naar interim-professionals. Professionals die op de een of andere manier moeten worden ingehuurd en ingekocht. Een proces waar veel bedrijven en organisaties nog wel eens mee worstelen. Soms is het niet eens uit onwil, maar meer uit een gebrek aan kennis en ervaring. Wat komt er nu allemaal bij kijken om duurzame en waardevolle samenwerkingsrelaties tussen interim-professionals en inhurende organisaties voor elkaar te krijgen. Dat staat allemaal beschreven in het E-rapport ‘Goed opdrachtgeverschap’ van ZIPconomy.

Onderzoek uit 2015 maar zeker niet gedateerd
ZiPconomy is een onafhankelijk kennisplatform en community met als doel eigenzinnige meningen over de flexibilisering van organisaties & de markt voor interim professionals bij elkaar te brengen. Online & offline. ZiPconomy stimuleert innovatie door kennis te delen, door mensen en ideeën bij elkaar te brengen en door het uitvoeren van onderzoek. Een van die onderzoeken betrof het onderwerp ‘Goed opdrachtgeverschap’ en dat onderzoek heeft al in 2015 plaatsgevonden. Dit betekent echter niet dat de informatie gedateerd is en niet meer relevant zou zijn. Integendeel, die relevantie is alleen maar toegenomen met de toegenomen flexibilisering van organisaties en het grote aantal ZZP-ers (circa 1,3 miljoen eind 2016).

Wat gaat er allemaal fout
Gratis inwerken, voortijdige beëindiging, werkzaamheden of doelstellingen wijzigen tijdens de opdracht, onredelijke tarieven, schijnzelfstandigheid en gedwongen zelfstandigheid. Geregeld misbruiken of ontduiken opdrachtgevers de flexregelgeving en de normen en waarden die daarbij horen. Er zijn opdrachtgevers en goed betaalde zelfstandigen of opdrachtnemers die elkaar (on)bewust in slaap sussen met veel te lang lopende opdrachten. Soms wijzigen ze daarbij om de zoveel tijd de aard of alleen de naam van de opdracht. Er is geregeld sprake van afstandelijke selectieprocessen via dynamisch aankoopsystemen of marktplaatsen met een volledige focus op prijs, waarbij het oog hebben voor de menselijke maat of kwaliteit is verdwenen.

Ruimte voor verbetering
Hoewel de bovengenoemde zaken zeker terugkomen in het rapport is de algehele insteek van het rapport zeer positief. Daarbij is het onderwerp ‘goed opdrachtgeverschap’ zowel vanuit de interim-professional als vanuit de opdrachtgever bekeken, hetgeen resulteert in een evenwichtig en eerlijk rapport. De kern van het rapport wordt weliswaar gevuld met de onderzoeksresultaten, maar de auteurs besteden daarnaast ruim aandacht aan hoe het allemaal veel beter zou kunnen. Wat maakt goed opdrachtgeverschap ‘goed’? Wat werkt echt in het verbeteren van de relatie? Wat kan een organisatie doen (en laten) om te zorgen dat zelfstandig professionals goed tot hun recht komen en er dus ook meer rendement uit een opdracht komt? Dat is toch waar het uiteindelijk om draait.

Eindoordeel
De insteek van het rapport is kennis delen over ‘goed opdrachtgeverschap’. Daar zijn de auteurs zeer goed in geslaagd. Uitgaande van opdrachtgevers en opdrachtnemers belichten ze het onderwerp van diverse kanten en geven zij daarnaast concreet invulling wat we onder ‘goed opdrachtgeverschap’ zouden moeten verstaan. Een zeer waardevolle handreiking dus. Zowel voor inkopers en overige medewerkers die betrokken zijn de inhuur van interim-professionals binnen hun organisatie als voor zelfstandige inkoopprofessionals die aan de andere kant van de markt acteren. De mate waarin beide groepen ervoor kunnen zorgen dat er daadwerkelijk beter invulling wordt gegeven aan ‘goed opdrachtgeverschap’ zal aanzienlijk verschillen, maar een begin kan je er zeker mee maken.

Beoordeling

  • Lezen: ja of nee? Ja.

Het E-rapport ‘Goed Opdrachtgeverschap?' is hier gratis te downloaden op de site van Zipconomy. Je persoonlijke gegevens invullen, de knop ‘Verzenden’ aanklikken en je krijgt de link naar het E-rapport in je mailbox. Je kunt er ook voor kiezen om een hardcopy exemplaar aan te vragen. Dat kan op dezelfde pagina en daar betaal je dan € 12,50 voor.

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.