Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
18
06
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossiers: Duurzaam inkopen, Supply Chain
Soort:

“Groothandels moeten toegevoegde waarde leveren”

“Groothandels moeten toegevoegde waarde leveren”

“Groothandels moeten toegevoegde waarde gaan leveren”, stelt directeur Geo Aldershof van de Nederlandse Verbond van de Groothandel (NVG) op de Nationale Voorraaddag. “De focus verschuift van supply chain naar value chain. De groothandel moet waarde toevoegen, anders verdwijnt de functie uit de keten. Stilzitten kan niet meer.”

“Nieuwe wereldspelers zoals Amazon en Alibaba fungeren als gamechanger. Amazon is bezig om heel Europa vol te bouwen, waardoor ze producten binnen een uur kunnen leveren. Alibaba is al groot in de B2C en is bezig met de uitrol naar de B2B. Zij slaan hele schakels over en halen daardoor veel kosten en marges uit de keten”, vertelt Aldershof.

Hernieuwbare grondstoffen
Aldershof ziet wel dat al veel groothandels actie ondernemen. Een voorbeeld is Moonen Packaging. “We zijn begonnen met het ontwikkelen van verpakkingen uit hernieuwbare grondstoffen”, stelt CEO Gé Moonen. Moonen noemt het voorbeeld van een beker van suikerrietafval, dat na gebruik kan worden vergist en op die manier duurzame energie oplevert. “Deze beker levert uiteindelijk een goedkopere oplossing op, omdat de beker na gebruik nog waarde heeft.” Zo schrijft Supplychainmagazine.nl.

Intensieve samenwerking
Moonen Packaging heeft inmiddels voor negentig procent van het assortiment dergelijke duurzame alternatieven voor handen. “Die alternatieven zijn niet duurder. Je moet alleen wel verder kijken dan de hoogte van het factuurbedrag. Vergeet ook niet dat afval van bijvoorbeeld suikerriet goedkoper is dan een ‘virgin’ grondstof.” Voor verduurzaming is intensieve samenwerking met leveranciers en partners vereist. “Wij zien onszelf steeds meer als een ketenregisseur”, aldus Moonen.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.