Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
23
01
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Eline van den Broek
Dossier: Inkoop
Soort:

Harde onderhandelingspraktijken inkoopafdeling ABN Amro

ABN Amro heeft medio 2008 zijn toeleveranciers onder druk gezet om met terugwerkende kracht een forse korting te verlenen op reeds geleverde diensten. Diverse betrokken bedrijven zeggen het optreden van de bank te hebben ervaren als 'chantage'. Dat blijkt uit onderzoek van het Financieel Dagblad onder diverse facilitaire dienstverleners die destijds contracten bij de bank vervulden.

De afdeling inkoop van de bank, destijds nog maar net in handen van Fortis en Royal Bank of Scotland (RBS), vroeg een terugbetaling tot 10 procent van de in 2007 overgemaakte gelden. In ruil daarvoor zouden toeleveranciers hun contracten behouden. De bank heeft volgens ingewijden in totaal dertig miljoen euro opgehaald met de onderhandelingen.

Volgens kenners zijn dergelijke harde onderhandelingspraktijken niet eerder voorgekomen in Nederland. Politiek en bedrijfsleven hebben afkeurend gereageerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.