Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
09
11
15
Sander Koopmans
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Sander Koopmans
Dossier: Column
Soort:

Het is soms mistig in inkoopland

Het is soms mistig in inkoopland

Op Nu.nl stond dat het in oktober en november altijd erg druk is op de wegen. Één van de oorzaken is mist. Mist is economisch gezien niet wenselijk en mist binnen ons vak is evenzo onwenselijk. Wat ik hiermee bedoel? Veel keuzes die binnen inkoop gemaakt worden zijn op basis van halve informatie, waarbij de situatie dus niet volledig helder is. Dit wil heus niet altijd zeggen dat de inkoper de verkeerde keuze maakt, het vergroot de kans hier echter wel op. Het is tijd dat we hier als inkoop meer aandacht aan besteden.

Op een aantal plekken binnen inkoop heeft dit gebrek aan voldoende informatie een grote impact. Ik denk hierbij als eerste aan het vaststellen van de leverancierslijst. Veel inkopers leunen hier op ervaring, waarbij de markt niet altijd volledig in kaart is gebracht. Dit is des temeer relevant als het mogelijk is om global te sourcen. Dit is kwalijk, omdat op deze wijze, vroeg in het sourcing proces, mogelijk waardevolle leveranciers direct buiten de boot vallen. Daarmee is het sourcing proces ook minder effectief. Het internet biedt hier deels oplossingen voor, denk hierbij aan bijvoorbeeld Ariba Supplier Network. Ook kunnen websites zoals www.globalsources.com of www.alibaba.com gebruikt worden. Natuurlijk is het inhuren van partners in bijvoorbeeld Azië die dit uit handen nemen ook een optie.

Een andere mistige plek binnen inkoop is een paar stappen verder in het sourcing proces, namelijk het toewijzen van pakketten aan leveranciers. In complexe sourcing projecten met veel biedingen (bijvoorbeeld een wegtransport tender voor Europa) is de inkoper geneigd om deze grote bak aan informatie te verkleinen om het te kunnen analyseren. Dan wordt al gauw de strategie gekozen om met bijvoorbeeld drie leveranciers te werken en vallen alle andere partijen af. Op deze wijze omgaan met alle biedingen is zonde. Al deze prijsinformatie moet je analyseren door allerlei scenario’s te draaien om tot een heldere en rationele keuze te komen. Ook hier zijn prachtige tools voor in de markt, denk hierbij aan Iasta, SciQuest en TradeExtensions waarmee het mogelijk is om de grote bak met data te kunnen handelen en volledige transparantie te creëren door scenario’s te draaien. Deze tools zijn niet makkelijk in gebruik, maar bij grote sourcing projecten zijn deze tools goud waard.

Als laatste opvallende plek is de meting van leveranciersprestaties. Bij vele organisaties is het meten van basale informatie (zoals leverbetrouwbaarheid) niet goed voor georganiseerd. Dit leidt ertoe dat de leverancier niet goed gemanaged kan worden én dat deze input niet meegenomen kan worden in het eerstvolgende sourcing project. Veelal zijn de inrichtingen van de ERP systemen hier schuld aan en is dit niet zo eenvoudig op te lossen maar om te kunnen sturen is er geen weg omheen.

Kortom, misschien is het tijd om als inkoop meer aandacht te besteden aan het vergaren en managen van inkoopinformatie. Er zijn mooie tools voor handen die gebruikt kunnen worden. Opvallend genoeg is de marketeer zich hier al enige jaren van bewust, daar heeft de term ‘big data’ zijn intrede gedaan en is het vak daarmee ook ingrijpend veranderd. Misschien maakt inkoop wel dezelfde beweging waarbij zaken als intuïtie en gevoel minder belangrijk worden en harde data juist belangrijker.

Sander Koopmans
Door Sander Koopmans
Sander Koopmans is 14 jaar lang actief binnen inkoop en is nu werkzaam als inkoop adviseur bij Adjust. Sander heeft zich gespecialiseerd in de inkoop van marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.