Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
19
01
18
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

Rituals doet mogelijk aan greenwashing

Rituals, een winkel dat zich richt op de verkoop van douchecrèmes en luchtjes, probeert zich eerlijk en duurzaam in de markt te zetten. Toch maakt het crème- en luchtjesmerk weinig gebruik van gecertificeerde producten en blijft het bedrijf gesloten over de herkomst van de grondstoffen. Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant.

Een van de kenmerken van de producten van Rituals is dat ze gebaseerd zijn op eeuwenoude rituelen. Zo is het 'Ritual of Sakura' losjes gebaseerd op de viering van de kersenbloesem en heeft 'Ritual of Ayurveda' inspiratie opgedaan bij de Ayurvedische principes. Maar Volkskrant wijst erop dat dit niks te maken heeft met duurzaamheid. Duurzaamheid gaat over de herkomst van grondstoffen, fabricage, verpakking en bedrijfsvoering. En wat volgens Milieu Centraal ook erg helpt: een betrouwbaar keurmerk, zodat de beweringen van het bedrijf ook gecontroleerd kan worden.

Rituals Cares
Daar gaat het volgens de krant al fout. Zo streeft Rituals onder de naam Rituals Cares naar 'het zo veel mogelijk gebruiken van materialen die natuurlijk, recyclebaar en niet schadelijk zijn voor het milieu.' Ook zegt de winkel gebruik te maken van duurzaam verkregen grondstoffen en stimuleert het leveranciers om RSPO gecertificeerde palmolie te gebruiken. Volgens de Volkskrant kan iedereen dit beweren. Rituals geeft namelijk geen concrete cijfers en 'stimuleren' is erg vrijblijvend. Ook het stukje 'duurzaam verkregen grondstoffen' wordt door de krant onderuit gehaald. De winkel gebruikt namelijk geen keurmerk, dus kan de duurzaamheid van de grondstoffen niet gecontroleerd worden.

Greenwashing
De Volkskrant zegt dat Rituals aan greenwashing doet: het bedrijf doet zich duurzamer voor dan dat het daadwerkelijk is. Met 'waarde hechten aan' en 'verwachten' wordt er volgens de krant nog geen zoden aan de dijk gezet. Daarnaast volgt vrijwel elk groot bedrijf de ILO-standaard. Hier ontbreekt dus ook  een keurmerk. 

Hervulbare verpakking
Rituals is qua duurzaamheid en maatschappelijke invloed dus heel ambitieus, maar kan niet aantonen dat het deze doelen ook naleeft. 'Rituals cares': maar kennelijk niet voor het milieu, zegt de Volkskrant daarom dan ook.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.