Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
27
04
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Alexander Arsath Ro'is
Dossier: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

Hoe Inkoop op één lijn te brengen met de Raad van Bestuur?

Veel mensen praten over alignment tussen inkoop en board, maar nog weinigen zijn er daadwerkelijk in geslaagd. Met de opkomst van de CPO in het afgelopen decennium is het belangrijker geworden de inkoopstrategie op één lijn te brengen met de ondernemingsdoelstellingen die de directie heeft gesteld. Hetzelfde geldt voor de noodzaak om door middel van inkoop toegevoegde waarde te creëren in de kern van de business. Maar hoe kan deze gewijzigde zienswijze worden ingevoerd en weerspiegeld binnen het bedrijf?

De CPO’s die het nastreven, beschikken over weinig richtlijnen. Onderzoek uitgevoerd door het inkoopadviesbureau Benefit, de Nederlandse inkoopvakvereniging NEVI en twee Nederlandse universiteiten (Tilburg en VU Amsterdam) heeft geleid tot een unieke methodiek die hierbij hulp kan bieden. De tool (www.benefitboardroomalignment.com) meet de mate van alignment tussen de inkoopdoelen van de organisatie en de bedrijfsstrategie.

Naast een aantal ex-CPO´s trok Benefit enkele academici aan. Ons uitgangspunt was: ‘do the right thing’.  Het is dus met name belangrijk de juiste dingen te doen! Met dit inzicht toetsten we de mate van alignment op negen centrale thema´s, te weten kostenreductie, alertheid, innovatie, servicegerichtheid, risicobeheersing, kerncompetenties, maatschappelijk verantwoord ondernemen, groei en internationalisering.
De uitkomsten werden vervolgens vergeleken met een reeks vragen: wat is de visie van de board op inkoop binnen de organisatie? Welke rol kan inkoop spelen ten aanzien van de door de board relevant geachte thema´s? Wat zijn de ambities van inkoop ten aanzien van deze negen boardroomthema´s? En wat is het huidige niveau van inkoop ten aanzien van deze thema´s?
De resultaten werden in een grafiek uitgezet en aangewend om een langetermijn dialoog tussen de boardrooms en hun CPO´s te starten. Na meerdere alignment programma´s in de praktijk te hebben uitgevoerd, zijn we tot de conclusie gekomen dat CPO´s (maar ook Inkoopdirecteuren en Inkoopmanagers) de volgende punten dienen te volgen.

1 Praat eerst met de board
Maak uw board bewust van de uitdaging voordat u met het assessment begint. De methode wordt vooral gebruikt om de communicatie tussen board en inkoop (via de CPO) op één lijn te brengen.

2 Neem niet zelf deel aan de assessments
Het is voor CPO’s raadzaam niet aanwezig te zijn tijdens de assessments. Hoewel uw afwezigheid wellicht ongemakkelijk zal aanvoelen, stelt dit uw CEO, CFO of COO in staat vrijuit te spreken over hun verwachtingen bij de verschillende onderwerpen.

3 Geef uw mening
Hoewel de board zijn eigen mening over de toegevoegde waarde van inkoop zal hebben, wil dat niet zeggen dat u het eens moet zijn met hun conclusies. U kunt de verificatie- en dialoogsessies in uw eigen voordeel benutten. Neem het initiatief tot een dialoog met uw board om op een constructieve manier hun mening te betwisten en de mogelijkheden te bespreken. Zie de dialoog als een manier om uw wederzijdse relatie te versterken.

4 Het is slechts een begin
Alignment is geen exacte wetenschap met exacte waarden. De alignment zoals die wordt ervaren, wordt gemeten met het doel een langetermijn dialoog op te starten. Gewapend met deze kennis bent u in staat de perceptie over inkoop om te buigen door middel van oordeelsvorming.

5 Ontdek wat anderen willen
Gebruik de boardroom en het business alignment proces als een aanzet tot professioneel accountmanagement. Zorg ervoor dat u weet wat uw board verwacht, maar ook wat uw belangrijkste interne cliënten van u willen; stuur actief het proces van alignment (en misalignment).

6 Creëer begrip
Het succes van alignment is voor een groot deel afhankelijk van een culturele match. Het uitvoeren van een boardroom alignment programma alleen zal geen perfecte resultaten opleveren. Wel helpt het een CPO begrip te kweken tussen inkoop en de board.

7 Bent u er klaar voor?
Een Nederlandse CPO drukte het als volgt uit: “Ik ben blij dat we dit proces niet drie jaar geleden hebben uitgevoerd, want dat zou te vroeg zijn geweest. Maar nu we het boardroomalignment programma hebben afgerond, zijn we klaar voor onze board en hun soms onvoorspelbare verwachtingen.” U moet klaar zijn voor boardroom alignment, u moet uw inkoopprocedures op orde hebben en u moet echt iets ter tafel kunnen brengen.

(vertaling van Engelstalig artikel in CPO Agenda)

Door Alexander Arsath Ro'is
Alexander Arsath Ro'is is Programma & Account manager bij NEVI (het kennisnetwerk voor inkoop en supply management) en betrokken bij het inkoopprofielenonderzoek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.