Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
29
02
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Categorie: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

Hoe verkoop ik ons vak aan 14 Amsterdamse stadsdelen?

Margot Barros dos Santos (foto) is manager bij de Gemeente Amsterdam. Sinds 1 januari jl. heeft zij de leiding over de kersverse ‘Inkoop Servicegroep Stadsdelen’ (ISS). ISS werkt voor alle Amsterdamse stadsdelen en zal bij zes stadsdelen daadwerkelijk inkoopadvies op locatie geven. Om te zorgen dat niet op meerdere plekken in de stad hetzelfde werk wordt verricht en dezelfde plannen worden bedacht. werkt ISS in nauwe samenwerking met Concern Inkoop van de Gemeente Amsterdam aan hetzelfde doel: de professionalisering van de Amsterdamse inkoopfunctie.

Margot vertelt over haar plan van aanpak:
`Inkopen is een vak apart en niet altijd even gemakkelijk. Onze 14 Amsterdamse stadsdelen ondervinden dat dagelijks. Duurzaamheid. social return. rechtmatig. kwaliteit. goed specificeren. kostenbewust… inkopen is een serieuze aangelegenheid. Verbeter je inkoopfunctie en ga bewust om met het geld en de belangen van de burger. zo luidt tegenwoordig de boodschap. Daarbij neemt de druk om binnen de gemeente samen te werken en te professionaliseren steeds verder toe. Zowel vanuit wet- en regelgeving. maar ook vanuit de gedachte dat het van de zotte is om 14x het wiel op nieuw uit te gaan vinden. In 2007 is een foto genomen van de inkoop- en aanbestedingsfunctie bij stadsdelen. Wat bleek? Op papier was alles best goed georganiseerd. Beleidsstukken. handboeken en werkinstructies. Allemaal aanwezig. Het was alleen nog niet echt geland op de werkvloer. Er lag mij dus een mooie taak te wachten.

Veel gemeenten zullen het door mij geschetste beeld herkennen. Maar wat ik om mij heen zie. is dat de oplossing vaak gezocht wordt in het ontwikkelen van (nog meer) inkoopinstrumenten. Volgens mij ben je er dan niet. Sterker nog. dan begint het pas. Want hoe voorkom je dat ook die instrumenten straks in de onderste la terecht komen? Kortom: hoe verkoop ik inkoop aan 14 Amsterdamse stadsdelen?

Binnen die stadsdelen heb ik te maken met tientallen inkopers. de integraal managers. beleidsmedewerkers en de projectleiders. Zij zijn de materiedeskundigen en budgetverantwoordelijken en het is zeker niet de bedoeling om als inkoopadviseur op hun stoel te gaan zitten. Maar zij zijn wel de personen aan wie ik duidelijk wil maken dat inkoop zoveel meer is dan de telefoon pakken en bestellen. Als je inkoop echt goed aanpakt. biedt het de organisatie enorm veel kansen. De uitdaging om duurzaamheid in je inkoopproces te verankeren. het opnieuw verkennen van je markt. het nog beter nadenken over je werkelijke inkoopbehoefte en ga zo maar door. Nee. het gaat dus niet alleen om het bijbrengen van inkoopregels. Het gaat er veel meer om dat je de mensen duidelijk maakt dat inkoopoverwegingen meespelen in het hele besluitvormingsproces. Van beleidsvoornemen tot en met de daadwerkelijke ingebruikname. zoals een nieuwe speeltuin bijvoorbeeld. En dat professioneel inkopen vooral heel leuk is om te doen. Die `inkoop wil ik dus verkopen.

Volgens mij is het nu zaak om de inkoop populair gezegd "top of mind" te maken in de gehele organisatie. Hoe we dat gaan doen? Door middel van een heus marketingplan. Inclusief verkoopplan en communicatieplan. Het betreft hier immers een cultuurverandering. Het is de bedoeling om het "product" inkoop op een gestructureerde manier aan de medewerkers van de Stadsdelen te "verkopen". We gaan met veel. heel veel managers. beleidsmedewerkers en projectleiders afspraken maken. Gesprekken voeren. stimuleren. enthousiasmeren en motiveren. We gaan daarbij op zoek naar de "selling points" van inkoop. Waar is onze doelgroep gevoelig voor? Wat is belangrijk voor hen? Kunnen wij hen helpen in het behalen van hun doelstellingen? Kunnen we problemen weghalen en oplossingen bieden? En dat alles gaan we doen op een verkoopgerichte manier. Want naast opdrachtgevers. zijn de Stadsdelen uiteindelijk ook de klanten van ISS. En wij beloven onze klanten dat zij door de inkoop te professionaliseren. met behulp van ISS. daarvan in de volle breedte de voordelen zullen ondervinden. Dus op het gebied van doelmatigheid. rechtmatigheid. duurzaamheid. juridische kwaliteitszorg en goed ondernemerschap. Met de hulp van de Stadsdelen zet ISS op een professionele manier de inkoop binnen vijf jaar op de kaart. Daar ben ik zeker van!

We zijn net begonnen met ISS. heel erg spannend allemaal. maar het geeft ook heel veel energie om samen te bouwen aan een nieuwe inkoopgroep en te sparren over onze plannen. Het begint al een leuk team te worden. maar we zijn nog op zoek naar twee "commerciële" inkoopadviseurs. Mensen die het leuk vinden om de inkoop intern te verkopen en goed kunnen samenwerken met collega''s van verschillende rangen en standen. Doorzetters met een flexibele instelling dus. We zijn immers als groep net gestart en er is volop "work in progress". Daarnaast werken de inkoopadviseurs het grootste deel van de week bij de stadsdelen op locatie. waar zij zich zelf een weg door de organisatie moeten zullen banen.
Er moet dus veel werk verzet worden. maar er zijn ook enorme kansen. Ik daag daarom iedereen uit die het lef en het doorzettingsvermogen heeft om als inkoper te verkopen of als verkoper in te kopen. om te reageren op de vacature voor inkoopadviseur/projectleider van de Amsterdamse Inkoop Servicegroep Stadsdelen.”

------
Voor meer informatie over de aanpak van ISS: inkoopadviseurs@zuideramstel.amsterdam.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.