Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
24
12
09
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoopboeken
Soort:

Hondenbrokken

‘Waar worden klanten écht gelukkig van’ is de ondertitel van het laatste boek van Jos Burgers. Jazeker, dat kun je jezelf als inkoopprofessional in een helder moment weleens afvragen. Inkopers hebben namelijk nogal eens de neiging om precies te weten wat klanten van ze verwachten. Ze vullen het voor hun klanten zelf in en doen daar vervolgens hun stinkende best voor. Maar is dat wel de juiste methode?

De oorlog om de gunst van de interne klant
Jos Burgers geeft in zijn inleiding zelf aan dat adviezen over klantgerichtheid ook opgaan voor situaties waarin een collega de (interne) klant is. En laat dat nu juist de laatste jaren binnen de inkoopprofessie steeds meer geroepen worden. Alleen met roepen kom je er echter niet. Ook niet met het benoemen van klantgerichtheid tot een van de kerncompetenties van de inkoper nieuwe stijl. De oorlog om de gunst van de interne klant wordt pas daadwerkelijk gewonnen als deze competentie een tweede natuur gaat worden van de inkoper.

Zo, dus jij zit in de inkoop ….

Hoewel Hondenbrokken in eerste instantie bedoeld is voor de verkopers onder de lezers, valt veel van wat Jos Burgers beweert ook te vertalen naar de inkoopomgeving. Dat begint al met de eerste zin van het eerste hoofdstuk: “Zo, dus jij zit in de honden-brokken”. Wie kent er niet de verjaardagen waar je onbekenden ontmoet en een zelfde soort reactie ontvangt. ‘Zo, dus jij zit in de inkoop….’ . Die komt hard aan, de toon is gezet en probeer er dan nog maar eens een gezellige avond van te maken.

Klantgerichtheid is niet hetzelfde als klantvriendelijkheid

De eerste drie hoofdstukken gaan over klantvriendelijkheid. Hoewel niet onbelangrijk in de omgang met de interne klant, maakt Jos Burgers duidelijk dat dit niet hetzelfde is als klantgerichtheid. Klantvriendelijkheid zorgt dat je binnenkomt bij de klant en klant-gerichtheid dat je ook binnen blijft. Een niet onbelangrijk verschil dat haarfijn uit de doeken wordt gedaan. In het tweede deel van “Hondenbrokken” worden de vijf wetten van klantgerichtheid ten tonele gevoerd en nader uitgewerkt. Ook hier zit de kracht in de eenvoud van de boodschap. Hoewel er een gevaar schuilt in het gebruik van oneliners, weet Jos Burgers dat handig te omzeilen door de oneliners praktisch uit te werken aan de hand van voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van een dierenwinkel. Twee van de vijf wetten kunnen niet onvermeld blijven: “Helpen is niet hetzelfde als doen wat een klant vraagt” en “Helpen is ook hulp bieden als je nee moet zeggen”. Hoe vaak staan inkopers niet voor een dilemma als ze te laat worden ingeschakeld of een leverancier al is geselecteerd?

Eindoordeel
Het boekje, en dat is zeker niet denigrerend bedoeld, borduurt voort op management romans als “Het Doel”, “Mijn ijsberg smelt” en “Wie heeft mijn kaas gepikt”. Jos Burgers doet dat op een zelfde en zonder dat je het merkt zeer onderhoudende manier. Aan het eind van het boek heb je zelfs het gevoel dat je zelf wel zo’n dierenwinkel zou kunnen runnen. Dat is vanzelfsprekend niet de bedoeling of je moet ambities in die richting hebben.

Dé uitdaging voor de vooruitstrevende inkopers is de vertaalslag te maken naar eigen organisatie of bedrijf. Om nog iets specifieker te zijn: de klanten van je eigen inkoopafdeling of inkoopfunctie. Lees het boekje dus eerst als verkoper en daarna als inkoper. Probeer daarna de volgende vragen te beantwoorden: wie zijn de klanten en waar kun je ze het beste mee helpen? Het kan best zijn dat dit wel eens tot schokkende conclusies zou kunnen leiden.

Verder valt nog te melden dat je je kunt aanmelden op de site van de uitgever met een code uit het boekje. Dit geeft toegang tot discussie-platforms. Tenslotte is het boekje ook voorzien van een handige boekenlegger met de belangrijkste tips over klantvriendelijkheid en klantgerichtheid nog eens bij elkaar gezet.

Dat het een geslaagd boekje is, blijkt uit de enthousiaste recensies van lezers en recensenten. Hondenbrokken is niet weg te branden uit de management-boeken top 10 van dit jaar en kan met recht nu al een klassieker in de Nederlandse managementliteratuur worden genoemd.
 
Beoordeling: *****

Bestellen
Het boek ‘Hondenbrokken’ direct bestellen.

Aanvullende literatuur
•    Maak een fan van uw klant – Kenneth Blanchard, Sheldon Bowles
•    Klanten zijn eigenlijk net mensen - Jos Burgers
•    Kloteklanten – Egbert-Jan van Bel
•    50 manieren om een klant kwijt te raken – Frans Krips  

Boekgegevens
Auteur:
Jos Burgers is een veelgevraagd spreker op seminars en congressen en auteur van een aantal bestsellers waaronder “Klanten zijn eigenlijk net mensen” en “No budget Marketing”. In de afgelopen 35 jaar deed hij ruime ervaring op in marketingfuncties, in het onderwijs en als zelfstandig marketingadviseur. 

Boek, gebonden / 120 blz. / Nederlandstalig
Van Duuren Management / 1e druk / 2009
ISBN-13: 9789089650191

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.