Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
15
04
19
Merel Plante
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Merel Plante
Dossier: Column
Soort:

Hun force majeure is niet uw overmacht

Hun force majeure is niet uw overmacht

Force majeure betekent letterlijk overmacht. Op contractgebied natuurlijk geen onbekende. U omschrijft precies wat force majeure is, dat uw leverancier dit per direct moet melden, en welke procedures in werking treden. Goed geregeld. Maar hoe zit het eigenlijk met force majeure door de keten heen? Heeft u daar wel eens over nagedacht?

En dan gebeurt het: midden in de nacht krijgt u een telefoontje dat de fabriek van uw leverancier getroffen is door een aardbeving, en dat u de aankomende periode zijn spullen niet kunt ontvangen. Lichte paniek in eerste instantie. Wat nu? Hoe komt u zo snel aan een alternatief?

Gelukkig bedenkt uw sales manager de volgende dag dat uw bedrijf natuurlijk ook force majeure kan melden aan uw klanten. Want het is voor uw leverancier immers onmogelijk om de verplichtingen na te komen. Dus dit geldt voor uw bedrijf ook. Wat een opluchting, iets druk van de ketel.

Maar die vlieger gaat niet op. Een aantal van uw klanten slikt force majeure door de keten heen voor zoete koek. En een aantal niet. En helaas voor uw bedrijf, die klanten hebben (wettelijk) gelijk. Want het niet kunnen leveren van uw toeleverancier is voor u ‘gewoon’ een bedrijfsrisico. Dan had u maar een 2e leverancier achter de hand moeten hebben. Zit u alsnog met de gebakken peren.

In de meeste bedrijfstakken is het logisch om voor alle goederen een 2e leverancier te hebben. Maar voor sommige bedrijven is dit niet zo eenvoudig: dan geldt er een uitgebreide testperiode of zelfs certificering voor de halffabricaten van een product. Denk bijvoorbeeld aan geneesmiddelen (verpakkingsmateriaal van pillen en drankjes) of in de scheepsbouw (een specifiek ontworpen schroef voor de voortstuwing van een nieuw scheepsontwerp). Dan is het zoeken naar een 2e leverancier niet erg aanlokkelijk omdat het heel veel tijd, geld en mankracht kost. Hierdoor loopt u natuurlijk wel extra risico.

Dus dan wordt de afweging om een 2e leverancier aan te sluiten misschien wel een investeringsbesluit. Waarbij het risico op force majeure een factor is die meegenomen dient te worden. Daarbij hoort een business case met een risico-inschatting. Om wellicht niet te zoeken naar die 2e leverancier. Want hoeveel zou het kosten om niet te kunnen leveren aan uw klant(en), hoeveel levert het uw bedrijf op om geen tweede leverancier te hoeven contracteren?

Dan heb ik nog een tip voor u: leg uw inkoopvoorwaarden naast uw verkoopvoorwaarden. En vergelijk dan vooral de artikelen betreffende force majeure. Want vaak zijn deze niet volledig aligned. Zijn er mogelijkheden om risico’s te minimaliseren? Kunt u bijvoorbeeld een clausule doen opnemen in de verkoopvoorwaarden over leververplichting bij force majeure van uw leveranciers?

Hoe gaat u om met de force majeure van uw leveranciers?

Merel Plante
Door Merel Plante
Merel Plante begon als maritiem ingenieur in de scheepsbouw, behaalde een MBA in Barcelona en houdt zich nu liever bezig met de koers die haar klanten varen als het gaat om inkoopdigitalisering. Ondersteunt met advies over strategie tot uitvoering of – zoals ze het zelf noemt – ‘het gedaan krijgen’. Managing Partner en mede-oprichter van Grippr.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.