Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
27
06
Huib Kruger
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Huib Kruger
Dossier: Column
Soort:

Impact maken met digitaal inkopen? Neem zelf het initiatief

Impact maken met digitaal inkopen? Neem zelf het initiatief

Hoe mooi zou het zijn als je onderweg een foto maakt van een product dat aantrekkelijk is om in te kopen waarbij de app automatisch alle aanbieders van dat product vindt? De werking van deze technologie lijkt op de gezichtsherkenning van Facebook. Het is vandaag de dag mogelijk maar wordt nog niet massaal gebruikt. Zomaar een willekeurig voorbeeld van de enorme impact van digitalisering binnen inkoop. Een ander voorbeeld is het digitaliseren van tenderprocessen. Hoeveel tijd zou het jou schelen als dat een volledig geautomatiseerd proces is? De slimme technologie is allang beschikbaar. Echter, inkopers laten zich veelal leiden door de IT-afdeling om daar actief mee aan de slag te gaan. Mijn advies is: Neem meer eigen initiatief.

Het lijkt erop, dat het eigen (IT-)beleid digitale vooruitgang niet altijd doet versnellen. IT-afdelingen hebben te maken met traditionele ERP-systemen. Bij grote bedrijven lukt het niet of nauwelijks om fatsoenlijke analyses van uitgavepatronen te maken, omdat gegevens uit tientallen ERP-systemen moeten komen. Software moet zijn als elektriciteit. Het is intuïtief en behoeft geen training voor gebruik, zoals dat wel het geval is bij traditionele enterprise software. Er zijn ook nog legio organisaties die het gebruik van eigen smartphones, tablets of laptops niet toestaan.

Inkopen vanuit de cloud
De cloud kan de oplossing zijn voor de route naar sneller en beter digitaliseren. Discussie met de IT-afdeling behoort dan tot het verleden. Inmiddels heeft de praktijk ook bewezen dat de cloud veilig is. Ik ken een farmaceutisch bedrijf dat elk jaar 60.000 tenders uitschrijft. Dat wordt al sinds jaar en dag vanuit de cloud gedaan.
De positie van de inkoper wordt steeds belangrijker. Daar waar inkoop vooral de kostenbespaarder was, maakt de inkoper veel meer het verschil op het vlak van strategisch advies in relatie tot leveranciersbeleid. Digitalisering van het inkoopproces is een absolute must om de rol van strategisch adviseur werkelijk waar te maken. Neem het hele Procure-to-Pay proces. Inkoop- en betalingsprocessen moeten samenkomen in een systeem. Met een geïntegreerd purchase-to-pay proces krijgt de inkoper inzicht in onderhandelingsprocessen, budgetallocaties en cash-flow optimalisatie. Om nog maar te zwijgen over al die inkopen die buiten het formele inkoopproces van het bedrijf omgaan. Of wat te denken van de inzet van voorspellende analysesoftware waarmee goed gekwalificeerde risico-analyses gemaakt kunnen worden?

Inkopers zijn geen techneuten
En nu hoor ik u zeggen dat u geen techneut bent. Inkopers zouden geen verstand hebben van technologie. Dat zal ongetwijfeld in veel gevallen zo zijn. Maar met de beschikbaarheid van de hedendaagse slimme en vooral gebruikersvriendelijke technologie, hoef je echt geen technicus te zijn. Als de technologie net zo makkelijk in gebruik is als Facebook of Google, kun je prima zelf bepalen wat goed is voor het digitaliseringsproces van de inkoopafdeling. Dus neem zelf de lead in het digitaliseringsproces van jouw inkoopafdeling. Dat is beter voor jou en voor de (inkoop)organisatie.

Meer weten? Bekijk de presentatie ‘5 wegen naar betere inkoopdigitalisering’ van de NEVI-Inkoopdag op 23 juni jl.

Huib Kruger
Door Huib Kruger
Adviseur digitale transformatie bij SynerTrade

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.