Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
14
12
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Rosa de Buisonjé
Dossier: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

Inkoop Academie introduceert Het Nieuwe Inkopen

Inkopers hebben er met de komst van de Inkoop Academie een nieuw opleidingsinstituut bij. Volgens directeur Fred Wittmaekers biedt de academie vernieuwende opleidingen. “Het aanbod van de academie is niet te vergelijken met de opleidingen en workshops die worden aangeboden door de concurrenten omdat het gestoeld is op een andere visie op inkoop.”

Wittmaekers merkte dat er onder inkopers behoefte is aan vernieuwing. Inkopen met business focus, geeft de essentie van die visie weer. “Inkopen gaat volgens ons over het realiseren van winstgevende klanttevredenheid. Daarbij gaat het om de prestaties die geleverd worden. De prijs die hierbij komt kijken, is slechts een gevolg van de gevraagde prestaties. De trainingen, workshops en leergangen van de academie zijn dan ook anders opgebouwd dan bij de andere inkoop-opleidingen. Volgens Wittmaekers is deze opbouw essentieel voor het aanleren van de nieuwe manier van inkopen. “Traditionele inkopers hebben vaak een houding van ‘Mozes, kom maar naar de berg’, terwijl het juist andersom zou moeten zijn”, licht hij toe. “Inkopers moeten meer inzicht krijgen in de manier waarop leveranciers hun prestatie leveren en welke rol deze prestaties spelen in relatie tot de klant. Want de leverancier en inkoper hebben een gezamenlijk doel, in plaats van dat ze tegenover elkaar staan.”

Niche-groep
De directeur van de Inkoop Academie gaat er vanuit dat hij met dit nieuwe initiatief in het begin een niche-groep bereikt. “Er is waarschijnlijk een grote groep inkopers die Het Nieuwe Inkopen onzin vindt. We doen het echter voor die kleine groep inkopers die op zoek is naar een inkoop-opleiding die een ander perspectief op het beroep geeft. Het gaat er om dat er vóór de Inkoop Academie geen alternatief was voor deze inkopers. De inkoopopleidingen gingen allemaal van het zelfde principe uit. Met de Inkoop Academie kunnen de inkopers kiezen. Gaan ze voor de traditionele opleiding, of gaan ze voor de vernieuwing?”

Eindresultaat
De manier waarop inkopers worden opgeleid door de Inkoop Academie rekent bovendien af met eeuwenoude vooroordelen binnen het inkoopvak. “De houding van ‘ik mag alles en jij mag niets’ ten opzichte van de leveranciers, past niet meer bij deze tijd”, aldus de directeur. Doordat de krachten van leverancier en inkoper gebundeld worden krijg je volgens Wittmaekers een veel beter eindresultaat. “Het gaat bij de Inkoop Academie niet meer om de prijzenjacht van de inkopers. De vraag voor inkopers is nu ‘wat verwachten we dat er gaat gebeuren nadat we iets hebben gekocht’ en niet ‘wat gaan we kopen’. Door hier over na te denken voordat de inkoper een beslissing neemt, is het eindresultaat vele malen beter.”

Vooroordelen
Een voorbeeld van de vooroordelen is volgens Wittmaekers het idee ‘dat als je ergens meer van koopt, dit automatisch goedkoper wordt’. Dat is volgens hem alleen waar als er kostenvoordeel in zit voor de leverancier. Bij bijvoorbeeld het inkopen van arbeid gaan de mensen die ingekocht worden niet minder verdienen omdat er veel tegelijk worden ingekocht. Omdat je bij grotere partijen uitkomt, wordt het zelfs duurder, omdat die bedrijven meer overhead hebben.
Bedrijfspotloden
Anno nu besteden inkopers volgens Wittmaekers te veel tijd aan het inkopen van de bedrijfspotloden. Tijd die ze volgens hem beter zouden kunnen steken in de nieuwe manier van inkopen. “Die kleine dingen zijn slechts bijzaak. Als inkoper moet je de juiste prioriteiten stellen. De potloden moeten natuurlijk ook ingekocht worden, maar hier besteed je geen tijd van een professionele inkoper aan.”

Invloedrijk
Wittmaekers heeft al een duidelijk beeld over de toekomst van Inkoop Academie. “Die kleine groep mensen die in het begin opleidingen via de academie volgt, wordt steeds groter. Ze gaan met de kennis die ze hier opdoen bovendien weer terug naar hun bedrijf, waar ze die kunnen toepassen. Op die manier wordt het gedachtegoed van hun collega’s en bazen ook veranderd. Ik snap dat deze verandering tijd nodig heeft, omdat het een principekwestie is. Het zal dan ook even nodig hebben, maar dat geduld is er. De inkopers hebben nu in ieder geval een alternatief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.