Reijniers: “Inkoop transformeert van een ondersteunende rol naar een primaire rol binnen organisaties. omdat een goed georganiseerde inkoop een aanzienlijke winstbijdrage voor de onderneming kan betekenen. Strategische vernieuwingen binnen en door inkoop dienen – mede door internationale concurrentie – ook steeds sneller geïmplementeerd te worden. Dit vraagt geen inkoopmanager. maar een inkoopleider. De ontwikkeling van nieuwe vormen van inkoopleiderschap is cruciaal.”
In zijn oratie signaleert Reijniers ook een aantal andere trends die van belang kunnen zijn voor de ontwikkeling van het inkoopvak en de academische bestudering van inkoopprocessen. Zo is verbetering van inkoop binnen het MKB een nog relatief onontgonnen terrein. Ook de inkoop van professionele zakelijke diensten neemt toe in omvang. onder andere door outsourcing. Hier liggen nog vele. onontgonnen besparings- en kwaliteitsverbeteringsmogelijkheden te wachten op ontginning. Reijniers: “Deze diensteninkoop vraagt een toegesneden aanpak en is geen kopie van de inkoop van producten.”
In zijn oratie signaleert Reijniers ook een aantal andere trends die van belang kunnen zijn voor de ontwikkeling van het inkoopvak en de academische bestudering van inkoopprocessen. Zo is verbetering van inkoop binnen het MKB een nog relatief onontgonnen terrein. Ook de inkoop van professionele zakelijke diensten neemt toe in omvang. onder andere door outsourcing. Hier liggen nog vele. onontgonnen besparings- en kwaliteitsverbeteringsmogelijkheden te wachten op ontginning. Reijniers: “Deze diensteninkoop vraagt een toegesneden aanpak en is geen kopie van de inkoop van producten.”
Verder vragen Corporate Governance regels binnen de Raad van Commissarissen om kundigheid op het gebied van het realiseren van structureel strategische vernieuwingen. Niet alleen ‘wat’. maar ook ‘hoe’ wordt van belang binnen de Raad. Een ander onderwerp dat Reijniers aandacht heeft zijn leveranciersmarkten. Deze bieden vele – vaak onbekende – nieuwe mogelijkheden. Reijniers: “Inkopers moeten in dit kader meer doen aan ‘Reverse marketing’”.