Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
06
12
10
Dennis Mensink
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Dennis Mensink
Dossier: Supply Chain
Soort:

Inkoop krijgt internationale allure

Nooit eerder kwamen er zo veel hoogwaardigheidsbekleders uit binnen- en buitenland bij elkaar om te praten over de supply chain en de uitdagingen waar sourcing-professionals voor staan. Op 2 en 3 december 2010 was de RAI in Amsterdam hét toneel waar inkopend, innovatief en duurzaam Nederland zijn hart kon ophalen. Internationale allure en Nederlandse (award)winnaars.

Het NEVI Jaarcongres, de CPO-dag en het congres Sustainable Trade smolten eind vorige week samen tot een groots, uniek congres op het gebied van inkoop en supply (chain) management in Nederland. Een congres dat nationaal en internationaal de aandacht trok. Het eerste International Supply Management Congress had als thema ‘Creating sustainable, innovative value chains’ meegekregen. En dat is precies waar het over ging. Met een wereldwijde bevolkingsgroei van veertig procent en een groei in voedselproductie van 70 procent tot 2050 is duurzaamheid geen keuze, becijferde host Jeroen Smit nog maar eens. Kunnen we die totale groei en de uitdagingen die daarbij horen allemaal aan de overheden overlaten? Nee, daar zullen we zelf keihard aan mee moeten werken.

Ben Knapen
Niemand minder dan Staatssecretaris van Europese Zaken en Ontwikkelingssamenwerking Ben Knapen opende het officiële bal in de RAI. Hij gaf aan trots te zijn op Nederland als het gaat om het feit dat veel partijen duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan. Onze kracht zit hem volgens Knapen onder meer in publiek-private samenwerkingen. ‘We moeten keuzes maken en efficiënter werken. Daarbij is de private sector van essentieel belang’, aldus Knapen. ‘We (het kabinet, red.) willen duurzame handel naar het volgende niveau brengen. Hopelijk steunen private partijen ons daarin.’

Björn Stigson
Björn Stigson (President of the World Council for Sustainable Development) en professor Carlos Cordon (International Institute for Management Development Lausanne) gingen via een online verbinding vanuit Zwitserland ook in op de vraag wie er aan zet is: de overheid of het bedrijfsleven. Geen van beide wilde de keuze maken. ‘Beiden’, zeiden ze resoluut. ‘Supply chains zijn kwetsbaar, anders was ik wel gewoon gekomen vandaag’, grapte Stigson.

Leveranciersland China
Stigson ging onder meer in op de opkomst van China als leveranciersland. Hij adviseerde de Chinese overheid twaalf jaar en weet waar het land toe in staat is. ‘Enkele jaren geleden kwam 3 procent van de solar-technologie uit China, inmiddels is dat vijftig procent.’ Innovatie en transformatie. Daar gaat het volgens hem om als je de groene race ook economisch wilt winnen. Wat doet Europa verkeerd?, vroeg Jeroen Smit hem. ‘Europa is erg gefocust op duurzaamheid, maar China bouwt meteen een geheel eigen systeem. Azië leert veel sneller én investeert veel meer in duurzaamheid.’ Voor Europa is het moeilijker te transformeren. Simpelweg omdat deze economische regio al verder is opgetuigd en dus minder flexibel is.

Promotie inkoop
Volgens Carlos Cordon zijn we allemaal op zoek naar stabiliteit, ook bij onze suppliers. Daarom voorziet hij een trend naar insourcing en nearshoring. Cordon liet weten dat het merendeel van de sourcing professionals in de zaal zijn duurzaamheidsdoelen niet zou halen. Wél gaf hij aan de hand van een semiwetenschappelijke berekening aan dat inkoop – als het gaat om duurzaamheid – voor een bedrijf twee keer zo belangrijk is als sales. Ook vanwege research en innovatie. ‘Gefeliciteerd met jullie promotie!’

WWF
Johan van de Gronden, CEO van World Wide Fund for Nature Nederland, hield een vlammend betoog over de ondergang van de aarde. Althans, zolang we de vijftien belangrijkste grondstoffen in sneltempo blijven ‘consumeren’ kan het heel snel gaan, getuige het grote aantal dier- en plantensoorten dat jaarlijks voor goed verdwijnt van de aardbodem. ‘Ik zou willen dat de verduurzaming sneller ging. Voor de kinderen van mijn kinderen, maar ook voor mezelf…’

Verliefd
‘Bedrijven die het juiste doen, zullen het ’t verst schoppen’, liet Ben Knapen in zijn openingsspeech weten. Het zijn onder meer giganten als Akzo Nobel, Shell, Unilever en DSM die volgens de staatssecretaris het verschil kunnen maken. Daarmee kondigde hij bewust of onbewust enkele andere belangrijke sprekers aan. Namens Akzo Nobel sprak Hans Wijers over de ‘extremely exciting world’ waar we in leven. En – ook al – over de opkomst van China, waar hij naar eigen zeggen verliefd op is geworden.
In een humorvol betoog deed Feike Sijbesma ook nog een flinke duit in het zakje, terwijl Wout Dekker eerlijk toegaf dat het niet eenvoudig is om twee keer zo veel voedsel te produceren en tegelijkertijd de footprint te halveren… Inderdaad, we zijn er nog lang niet.

CPO van het jaar: Mark Engel
Dag 2 van het congres stond echt in het teken van inkoop. Nevi-hoogleraren Bart Vos en Arjan van Weele gingen in op People Planet Purchasing en waarde creëren in de supply chain aan de hand van innovatie. Ook bracht het congres twee winnaars voort. Mark Engel, CPO van Unilever, kreeg de titel CPO van het jaar. Hij ontving de felbegeerde CPO Award uit handen van Jeroen van Breda Vriesman (Achmea). Engel nam het stokje over van Melanie Schultz van Haegen, die vorig jaar nog werkzaam was bij Achmea, maar inmiddels weer in de politieke arena te bewonderen is (als minister van Infrastructuur en Milieu). De andere genomineerden, Jan Jongsma van Friesland Campina en Frank Oort van BAM, hadden het nakijken.

Mark van de Vijver
Mark van de Vijver (AirFrance KLM) mag zich een jaar lang Nederlands Young Purchasing Talent noemen. Dat maakte Olaf Sleijpen (APG Groep), zelf in 2008 winnaar van de Young Captain Award, bekend. Van de Vijver liet een flinke reeks jonge medestrijders achter zich.
Al met al mogen we spreken van een succesvol event, vooral ook voor het inkoopvak in z’n algemeenheid. Het congres bracht de werelden van inkoop en supply chain management dichter bij elkaar rond de thema’s duurzaam en innovatief ondernemen. Of de doelstelling – een belangrijke impuls geven aan het verduurzamen van waardeketens – is behaald, dient de toekomst uit te wijzen. Dat zal als we de sprekers mogen geloven met name aan u, de inkoopprofessional, liggen.

Dennis Mensink
Door Dennis Mensink
Dennis Mensink schreef in het verleden onder meer voor titels als NRC Handelsblad, AD en FEM en coördineerde verschillende corporate uitgaven. Momenteel combineert hij het mooie redactiewerk met het ondernemerschap bij Functioneel Wit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.