Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
16
02
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

Inkoop leren met iPad

Hebbeding of handig hulpmiddel? Of iedereen er nu klaar voor is of niet, de iPad komt eraan. Inkopers kunnen er zelfs al training in hun vak op ontvangen.

De lancering van de Apple iPad was, zoals we van Apple mochten verwachten, weer een heus spektakel. Met name binnen de online media gonsde het al wekenlang van geruchten. Hoe zou het ding gaan heten? De iTablet? De iSlate? Het was immers al enige tijd bekend dat het elektronicabedrijf werkte aan een tablet-computer. Een markt die het begin jaren negentig ook al probeerde te openen, maar wat toen technologisch nog niet mogelijk bleek. En nu, nadat verschillende bedrijven de laatste maanden e-readers met redelijk succes wisten te vermarkten en de touch-screen-technologie van de iPhone Apple al de nodige ervaring opleverde met de benodigde hardware durfde het Californische concern het dan toch aan. De rest van de computerwereld volgde het gebeuren met argusogen, want – zo weet iedereen inmiddels toch wel – als Apple ergens mee komt, gooit het nieuwe markten wagenwijd open.

iPad
Het werd de iPad. Apple-topman Steve Jobs maakte er weer een ouderwets showtje van waarin hij, gehuld in zijn kenmerkende coltrui en spijkerbroek, de samengestroomde pers een demonstratie gaf van wat het ding allemaal wel niet kan. Het nog geen anderhalf centimeter dikke apparaat, met het werkoppervlak van een schoolschrift, ziet er inderdaad flitsend uit. Een geheugen van 16, 32 of 64 Gigabyte, Wi-Fi, Bluetooth, 3G (optioneel), een goed werkend LED-scherm met touch-screen en een batterijleven van tien uur. Natuurlijk waren er direct al de grappen als: 'Hey, al gehoord wat Apple nu gemaakt heeft? Een iPhone waar je niet mee kunt bellen en die ook niet in je broekzak past. Ze verwachten dat het een grote hit zal zijn...'

Al het flauwe commentaar terzijde, de iPad plaveit de weg voor een een aantal interessante mogelijkheden. Natuurlijk heeft het apparaat zijn tekortkomingen (vooral het ontbreken van ondersteuning voor Flash-toepassingen was een veelgehoorde kritiek direct na de onthulling), maar Apple zal deze mettertijd vast oplossen. De mogelijkheden zijn nu al, ook voor professioneel gebruik, legio. Zo kwam training-, consultancy,- en detacheringsbedrijf PeopleGroup al binnen een week na de release van de iPad met een persbericht waarin het aankondigde dat het de Apple iPad 'volledig in onze trainingen en workshops hebben geïntegreerd'. De toepassing van deze moderne technologie zorgt voor meer interactie tijdens de trainingen, meer 'hands-on'-opdrachten en een grotere toepasbaarheid van opgedane kennis, meldde het bedrijf. Ook ziet PeopleGroup in het gebruik van de iPad een 'paperless-benadering' die bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen.

Cadeau
PeopleGroup belooft de deelnemers aan de eerstvolgende training 'InkoopPraktijk', startend op 13 april, zelfs een iPad cadeau. Waarop het alle trainingsmaterialen aanbiedt. Met een PeopleGroup App kunnen deelnemers dan continu de meest recente versies van de materialen downloaden. Alle reden om eens contact op te nemen met de het bedrijf. 'We zijn sowieso al een Apple-bedrijf hier', reageert Directeur Fred Wittmaekers. ‘We werken met iPhones en MacBooks. Het probleem met een iPhone was alleen dat je er geen formulieren mee kunt invullen.' Het was dus eigenlijk gewoon wachten op een grotere maat iPhone? 'Ja, we waren al een tijdje aan het zoeken. Ik heb al allerlei e-readers geprobeerd, maar die zijn behoorlijk saai en hebben geen ondersteuning voor bijvoorbeeld Excel. De iPad geeft dynamiek, verkort het logistieke proces en draagt bij aan duurzaamheidsprincipes.'

'Zodra ze beschikbaar zijn, gaan we in feite al ons trainingsmateriaal vervangen voor iPads', zegt Wittmaekers. 'Dat trainingsmateriaal bestaat nu uit twee mappen van een paar centimeter dik, met hand-outs, geprinte pdf's en powerpoints. De consequentie is dat er veel meer mogelijk gaat zijn qua interactie. Het gedigitaliseerd invullen van formulieren bijvoorbeeld, ze via Wi-Fi versturen zodat je direct klassikaal kunt zien dat 80 procent van de deelnemers het met een bepaalde stelling eens is en de andere 20 procent niet.' Meer interactie is dus een grote verbetering met de iPad. Maar ook meer actualiteit. 'Als ik straks iets interessants in de krant lees, dan kan ik dat meteen in het trainingsmateriaal verwerken.'

De iPad is dus een nuttig trainingshulpmiddel. Maar wil PeopleGroup niet gewoon ook 'scoren' door al zo snel met de aankondiging te komen en de apparaten ook nog eens uit te delen aan deelnemers? 'Natuurlijk, dat we er als eerste mee komen geeft wel aan dat we bij de tijd zijn. Dat willen we graag uitstralen. Maar, ook omdat het een leuk speeltje is, draag je bij aan een implementatie van de lesstof.'

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.