Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
03
04
12
Fred Wittmaekers
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Fred Wittmaekers
Dossier: Inkoop
Soort:

Inkoop mag niet leuk zijn

Bij InkoopAcademie ontvangen alle deelnemers aan de Leergangen en de Trainingen een iPad met daarop iBooks als lesmateriaal. Hier adverteren wij mee, en vermelden dan dat de iPad “gratis” is. Ieder weldenkend mens zal begrijpen dat niets gratis is, en dat de prijs van de iPad versleuteld zit in de prijs van de Leergang of Training. Net zo goed als dat de kosten van de mappen vol drukwerk die de trainingsdeelnemers in het verleden kregen in de prijs verwerkt zaten. Toch kreeg ik een paar weken geleden van een relatie de opmerking dat hij benaderd was door een collega Inkoopmanager met de vraag of hij het wel ethisch verantwoord vond om met een bedrijf als het onze zaken te doen, aangezien wij inkopers “omkopen” met een iPad om zich in te schrijven voor een training.

Ik denk dat wanneer wij ervoor zouden hebben gezorgd dat een deelnemer uitsluitend iBooks van InkoopAcademie op zijn iPad zou kunnen lezen, en dus niet leuk op internet kan surfen, een filmpje kan kijken of een paar te gekke spelletjes kan spelen, er geen enkel probleem zou zijn geweest. Want dan is het namelijk functioneel verantwoord en dus ethisch. Zodra het “leuk” dreigt te gaan worden, is het onethisch.

Deze gedachtenkronkel is bij veel (traditionele) inkopers, maar vooral ook bij management, diepgeworteld. Want het geldt niet alleen voor fysieke producten, maar ook voor relationele zaken als bedrijfsbezoeken of relatiedagen georganiseerd door leveranciers. Blijft het bij een zakelijk functioneel bezoek aan de fabriek, dan is dat nog tot daar aan toe. Maar koppel er een leuke golf clinic met aansluitend diner aan, en een groot aantal inkopers moet afhaken. Want het is leuk. En dat kan niet. Je bent dan namelijk beïnvloedbaar, chantabel, kunt niet meer helder denken en verwordt tot speelbal van de leverancier. Die natuurlijk van deze situatie misbruik zal maken, en jou meteen een contract laat ondertekenen waar je onder normale omstandigheden en bij je volle verstand nooit aan zou zijn begonnen.

Het vreemde is echter dat ik in de dagelijkse praktijk ook inkopers tegenkom die helemaal niet overkomen als labiele, zwakbegaafde en makkelijk te beïnvloeden personen. Die volgens mij prima de grens kunnen trekken tussen wat wel en wat niet kan. Die best zelf kunnen bepalen hoe ver ze in zo’n relatie gaan met de leverancier. En ook kunnen inschatten of het verstandig is om te doen, al was het alleen maar vanwege wat anderen (vooral collega’s) ervan zouden kunnen denken. Maar die zich ook realiseren dat bedrijven geen zaken met elkaar doen. Dat doen mensen. En mensen zijn nu eenmaal emotioneel gedreven wezens. Relaties ontstaan op basis van emoties. Vervolgens legt relatie de basis voor vertrouwen en de wil tot (h)echte samenwerking.

Belangrijk is echter ook dat de krampachtige omgang met dit soort zaken enerzijds de professionaliteit en volwassenheid van de betrokken inkopers voortdurend in twijfel trekt en anderzijds het vooroordeel bevestigt dat inkoop niet leuk kan en mag zijn. Terwijl aan het vak juist zoveel plezier te beleven valt.

Fred Wittmaekers
Door Fred Wittmaekers
Directeur InkoopAcademie; inkopen met business focus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.