Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
08
05
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort:

“Inkoop moet zich richten op wensen van zakenpartners”

“Inkoop moet zich richten op wensen van zakenpartners”

“Inkoop zou zich meer moeten richten op de wensen van zijn zakenpartners”, dat stelt Christopher Sawchuk, Global Procurement Advisory Practice Leader bij The Hackett Group. “Als eerste moeten we de termen stakeholders en zakelijke gebruikers niet meer gebruiken. Het zijn klanten. Denk aan de manier hoe je klanten behandeld, dat is een andere manier van denken.”

Sawchuk doet zijn stellingen op basis van de autoservice app Uber. Volgens hem zouden inkopers nog veel van deze service kunnen leren. Uber laat de gebruiker onder andere zien waar de taxichaufeurs zijn en hoe lang het duurt voordat ze bij jou zijn. “We doen vaak stakeholderonderzoeken en dan vragen we de bedrijven ‘wat vind je van inkoop?’. We krijgen geen klachten dat inkoop niet genoeg geld heeft bespaard, of dat er niet genoeg waarde is gecreëerd. We krijgen te horen dat inkoop te langzaam is. De afdeling is hinderlijk en moeilijk om mee samen te werken”, aldus Sawchuk. “Waarom voorzie je de klant niet van een tijdsinschatting?”

Transparante prijzen
Daarnaast geeft Sawchuk aan dat Uber transparant is. “De app geeft precies aan hoeveel een rit gaat kosten. Als het druk is, zie je dat de prijs stijgt. Je hebt zelf de controle in handen.” Dit kan ook toegepast worden binnen inkoop. “Geef de klant de volle controle. Ze houden van het idee van zelfbediening, controle en inzicht in de prijzen.”

Feedbackmomenten
Als laatste moeten er meer feedbackmomenten komen binnen inkoop. “Als je de rit van Uber niet goed vindt, dan heb je de mogelijkheid om hier direct feedback op te geven”, stelt Sawchuk. Hij geeft ook aan dat de klanten van inkoop beter moeten worden gedefinieerd. “We doen veel moeite om onze leveranciers te begrijpen. Al deze technieken, die we al beheersen, passen we echter niet toe op ons klantenbestand.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.