Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
26
05
14
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
3
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

Inkoop moet zichzelf opnieuw uitvinden

Inkoopmanagement verlegt dit jaar de prioriteiten van kostenreductie naar omzetgroei en innovatie. Dit blijkt uit een rapport van The Hackett Group.

Internationale research door consultancybedrijf The Hackett Group laat een verschuiving zien in wat CPO’s belangrijk vinden. Vorig jaar gaf driekwart van de inkoopdirecteuren aan dat kostenreductie voor hen de topprioriteit was. Dit jaar is kostenreductie gedaald naar de vierde plek in de lijst. Het vergroten van de invloed van inkoop binnen de eigen organisatie en bijdragen aan een hogere omzet is nu het belangrijkst. Gevolgd het ondersteunen van innovatie via leveranciers.

Grens van besparen bereikt
Het onderzoek laat tevens zien dat inkoopafdelingen een kleine groei verwachten in budgetten (0,7 procent) en personeel (0,9 procent). Desondanks zullen zij daar efficiënt mee om moeten springen, willen zij de verwachte ‘enterprise growth rate’ van 6,7 procent bijhouden en ondersteunen. Ondanks de uitkomsten van het onderzoek denken de onderzoekers dat kostenreductie nog altijd belangrijk is, maar dat organisaties simpelweg de grens van hun besparingsmogelijkheden bereikt hebben. Dit leidt ertoe dat inkoop haar eigen waardepropositie opnieuw moet uitvinden en beter moet samenwerken met budgethouders, het management, leveranciers en andere stakeholders. 

Reacties:

  • Anoniem | 27-05-2014 om 17:53

    Vraag: wie bepaalt nu echt de prioriteit, de inkoop of de business?

    • Anoniem | 27-05-2014 om 19:28

      Helemaal gelijk. Veel inkoop managers begrijpen hun eigen Kraljic model niet als het gaat om “Strategische leveranciers. Door de besparingsdruk kan men alleen nog maar in “Leverage” denken.

  • Anoniem | 11-06-2014 om 18:19

    Inkoop is ondersteunend aan de business. Na jaren van professionalisering is inkoop in de crisis, aangestuurd door de business teruggevallen naar de vroegere prijskoper. De nieuwe richting zal door de business worden bepaald. Het zal inkoop jaren kosten om weer op het oude professionele niveau terug te komen en het vertrouwen van de verkopende partijen terug te winnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.