Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
05
05
14
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

Inkoop neemt leidende rol reclame-inkoop over

Contractonderhandelingen met reclame- en mediabureaus is steeds minder het terrein van de marketingafdeling en steeds meer van inkoop.

De wereldwijde federatie voor adverteerders (WFA), waar multinationals als Unilever en Coca-Cola lid van zijn, ondervroeg in het kader van haar jaarlijkse trendrapport haar leden. De opvallende uitkomst, waarover Marketingweek bericht, is dat in 51 procent van alle onderhandelingstrajecten inkoopteams leidend en eindverantwoordelijk zijn. Deze afdeling krijgt daarbij ondersteuning van marketing en finance.

Gedeelde verantwoordelijkheid
Geheel verantwoordelijk zijn inkoopteams in slechts 11 procent van de gevallen, maar sowieso is slechts in een minderheid van de gevallen een afdeling volledig verantwoordelijk. Marketing draagt in 6 procent van de gevallen alle verantwoording. Gebruikelijker is onderhandelingen met bureaus multidisciplinair te voeren, waarbij in de meerderheid van de gevallen inkoop eindverantwoordelijk is. Nog altijd is marketing nog wel in 20 procent van de gevallen eindverantwoordelijk.

Performance-based elementen
Het percentage van 51 procent waarin inkoop leidend is, betekent een stijging van 8 procentpunten ten opzichte van 2011. De onderzoekers denken dat het vaker opnemen van performance-based elementen in contracten de reden is waarom de dominantie van inkoop in onderhandelingstrajecten toeneemt. Op zich gebeurt dat op dit moment nog weinig (slechts in 11 procent van de gevallen) maar 37 procent van de geënquêteerden zegt deze elementen in de toekomst toe te willen voegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.