Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
21
01
16
Berend Bouwmeester
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Berend Bouwmeester
Dossier: Inkoop
Soort:

Inkoop profiteert onvoldoende van digitalisering

Inkoop profiteert onvoldoende van digitalisering

De digitalisering van onze samenleving hoeft geen betoog. Globalisering, de massale adoptie van mobiele technologie en sociale media, de cloud en het ten gelde maken van grote hoeveelheden data die we met zijn allen produceren. Zomaar een paar willekeurige voorbeelden die de digitale transformatie van zowel onze samenleving als organisaties typeren. Marketeers verwachten dat ze de komende jaren 40% meer geld uitgeven aan de inzet van sociale media. Maar welke invloed heeft de verdergaande digitalisering op inkoop? Helaas moeten we constateren dat inkopers nu nog onvoldoende profiteren van de zogenaamde digitale revolutie. Hoe komt dat? Linksom of rechtsom helpt de ontwikkeling van een digitale inkoopstrategie met het sneller realiseren van kostenbesparingen, risicovermindering en bijvoorbeeld de ontwikkeling van inkoopcompetenties.

Meer netwerkfaciliteiten
Van afstand lijkt het erop, dat inkopers de kat uit de boom kijken. In gesprek met inkopers hoor je wat anders. Veel inkoopprofessionals weten niet waar ze moeten beginnen. Dat frustreert. De jonge generatie in de organisatie is zich ten volle bewust van de noodzakelijke digitale transformatie. Echter, jong talent heeft leiderschap nodig en oprechte betrokkenheid van relevante stakeholders. De inkoopafdeling schakelt met een diversiteit aan stakeholders. Denk aan de vele interne klanten en het uitgebreid aantal leveranciers en partners. Dat maakt het op het eerste gezicht wellicht wat complex. Dat hoeft het zeker niet te zijn. Verdergaande digitalisering biedt juist veel innovatieve netwerkfaciliteiten in dit ecosysteem.

Uiteraard is een digitale inkoopstrategie meer dan het gebruik van mobiele ‘shopping cart’ applicaties of de inzet van Twitter voor de aankondiging van tenders of auctions. Inkopers moeten veel meer vanuit een digitale optiek denken en handelen. Dat draagt ook bij aan het concurrentievoordeel voor de organisatie.

Niet of maar wanneer de cloud in
Daar waar investeringen in geavanceerde inkoopsoftware tot voor kort stevig waren, zijn eProcurement oplossingen vanuit de cloud nu veel toegankelijker. Cloudoplossingen helpen bij het sneller op- en afschalen van capaciteit. En zorgen voor meer integratie tussen applicaties, platformen en sociale media. Ook in een inkoopomgeving moet de discussie niet meer gaan over wel of niet de cloud in, maar meer over hoe en wanneer..

Mobiel is aanjager van digitalisering
De massale adoptie van mobiele technologie is misschien wel de belangrijkste aanjager van de digitale transformatie. Toch profiteert de inkoopindustrie nog onvoldoende van deze ontwikkeling. Zorg ervoor, dat inkoopapplicaties toegankelijk zijn vanaf elk willekeurig mobiel apparaat. Dat betekent meer flexibiliteit zodat iedereen altijd en overal zijn werk kan doen. Met name in het voorbereidende werk speelt de inzet van mobiel een belangrijke rol. Daar moet een inkoopafdeling op ingericht zijn.

Sociale media zijn bij uitstek geschikt om de dialoog met externe stakeholders te onderhouden en verbeteren. Tegelijkertijd moet de organisatie zich bewust zijn van de risico’s van meer transparantie. Maar negeren van sociale media is hoe dan ook geen optie.

En last but not least, ben ik ervan overtuigd, dat we veel meer kunnen profiteren van de grote hoeveelheden data die geproduceerd worden. Goede data-analyse levert meer kennis op waarmee we in staat zijn betere beslissingen te nemen. En zeker ook gedegen voorspellingen kunnen doen. De inzet van gedegen data-analyse draagt eveneens bij aan een ‘closed loop’ integratie tussen de verschillende eProcurement platforms. Dat leidt tot een veel betere (interne) klant- en/of leverancierservaring. Het belang van een optimale ‘customer experience’ aan de marketing- en verkoopkant is net zo goed van toepassing voor de inkoperscommunity.

Andere mindset voor een succesvolle digitale inkoopstrategie
Menigeen inkoopbestuurder vraagt zich af waar hij of zij moet beginnen. Start in ieder geval met het besef dat een digitale inkoopstrategie vraagt om een andere mindset. ‘Digital savy’gebruikers vinden het de normaalste zaak van de wereld dat ze altijd en overal volledig realtime inzicht hebben in datgene wat nodig is om hun werk goed te doen. Uiteraard op een gebruikersvriendelijke manier zonder overal opnieuw in te loggen en elke dag weer allerlei verschillende rapporten te verzamelen. Met dat vertrekpunt in uw achterhoofd wens ik u veel succes bij de ontwikkeling van uw digitale inkoopstrategie in 2016!

Berend Bouwmeester
Door Berend Bouwmeester
Berend Bouwmeester is Country Manager van SynerTrade in de Benelux, Europees marktleider in inkoopsoftware.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.