Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
10
01
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

Inkoop speelt grote rol bij realiseren omzetspurt

Inkoop speelt grote rol bij realiseren omzetspurt

Verstopt in het Brabantse Veghel bevindt zich een van de wereldspelers op het gebied van material handling solutions: Vanderlande Industries. Het bedrijf is vooral bekend van de bagage-afhandelingssystemen op luchthavens. De kans dat je ergens ter wereld op een vliegveld je bagage van een systeem van Vanderlande afhaalt is ruim 70 procent.

Het bedrijf haalt een recordomzet van 1 miljard euro en wil de komende jaren doorgroeien naar een omzet van 1,8 miljard euro. Bij deze omzetverdubbeling speelt inkoop, met een spend van 700 miljoen per jaar, een grote rol. InkopersCafe.nl spreekt Jeroen Harink, Managing Director Global Supply Chain bij Vanderlande Industries.

Lead time
Wat zijn de speerpunten van de inkoopstrategie van Vanderlande? “De kosten willen we zo laag mogelijk houden en de kwaliteit moet zonder meer goed zijn”, reageert Harink. Dit spreekt voor zich. “Maar lead time wordt steeds belangrijker. We hebben niet zo veel aan een leverancier in China, die misschien wel spotgoedkoop is, maar een zeer lange levertijd heeft. De equipment moeten binnen een afzienbare tijd op de plaats van bestemming zijn, als de klant dat eist, en dat laatste gebeurt steeds vaker. Inkopen voor Vanderlande houdt in dat er heel genuanceerd gekeken moet worden naar de markt en de klant. Wat wil de klant? Draait het om lead time of kosten? Daar stemmen wij de inkoop op af.”

Duurzaamheid
Duurzaamheid is ook een aspect van de strategie van Vanderlande. Het bedrijf heeft onder andere een energiescan programma, dat energiebesparingen kan bereiken van meer dan 50%. Ook kijkt het bedrijf desgewenst of de onderdelen die ingekocht worden duurzaam geproduceerd zijn. “In welke mate wij op duurzaamheid letten is ook sterk afhankelijk van de klant. Als zij sustainability belangrijk vinden, dan houden we daar ook rekening mee binnen het project.”

Hoe wordt de duurzaamheid gecontroleerd bij de leveranciers? “Wij hebben op dit moment een Code of Conduct die de leveranciers moeten tekenen. Ik wil daarnaast ook een uitgebreidere vorm van auditing invoeren om de feitelijke compliance van leveranciers hierop in beeld te krijgen. Deze audits worden al wel gehouden, met name voor de kwaliteit van de producten.”

Blijven innoveren
Vanderlande sleept steeds grotere contracten binnen. Recent kreeg het bedrijf nog een mega-order voor het leveren van het bagage-afhandelingssysteem voor de nieuwe internationale luchthaven in Istanboel. Om deze grote orders te krijgen, moet het bedrijf continue blijven innoveren. “Er worden jaarlijks miljoenen euro’s vrijgemaakt voor de afdeling R&D”, vertelt Harink. “Daar kijken ze gericht naar onze markt en onze klanten. Uit die analyse wordt bepaald welke behoefte er is en welke innovaties daarbij passen. Nieuwe producten worden bedacht, die vervolgens in de leveranciersmarkt worden gezet.”

Op het moment dat de innovatie naar de leveranciersmarkt moet, komt Inkoop om de hoek kijken. “De R&D afdeling houdt zich bezig met het bedenken van nieuwe producten. Het bedenken is één ding, maar de maakbaarheid is ook van belang. Daar heb je leveranciers voor nodig. Is het überhaupt wel maakbaar op een efficiënte wijze? Hier gaat geen uitgebreid sourcingtraject aan vooraf met selectie- en gunningscriteria. De eerste vraag is met name: kunnen we een partij vinden waarmee we de innovatie snel en goed de markt op kunnen brengen? Op het moment dat het product een tijdje wordt verkocht en wat gangbaarder is in de markt, kom je in de fase van (multi)sourcing terecht. Dan ga je jezelf afvragen: kan het met een andere partij misschien beter en sneller?”

Professionaliseren
“Wat je met name ziet is dat Vanderlande op een mooie en sterke manier is gegroeid, met een hele stevige focus op onze projecten. Projecten worden gewoon erg goed uitgevoerd”, concludeert Harink trots. “We zitten nu op een omzet van 1 miljard en willen toe naar een omzet van 1,8 miljard. Die groei stelt weer hogere eisen aan de professionaliteit van de hele organisatie. Dit geldt ook voor de inkooporganisatie, die daarin mee moet.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.