Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
01
02
11
Kristel Hurenkamp
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Kristel Hurenkamp
Dossier: Economie
Soort:

Inkoop zakenreizen vaker via social media

Steeds meer business travel-inkopers zetten social media in bij de inkoop van zakenreizen. Niet iedereen vindt dat een goed idee. “Social media is een aflopende zaak, maar moet zich nog uit de hype werken.”

Dat het inkopen van zakenreizen steeds vaker en steeds meer via social media gebeurt, blijkt uit een studie van American Express. De uitkomst van het onderzoek was onlangs te lezen in een artikel op zaakenreizen.nl. De helft van de ondervraagde business travel-inkopers gebruikt sociale netwerken en blogs om het beheer van zakenreizen actief te ondersteunen. Het gebruik van social media neemt toe naarmate het gespendeerde zakenreizenbudget stijgt, zo concludeert American Express. Middelgrote ondernemingen zijn de actiefste gebruikers.

Betrouwbaar?
“Social media en blogs zijn mijns inziens een aflopende zaak, maar moeten zich nog uit de hype werken.” Dat zegt Harmen Wahab, inkoopmanager bij advocatenkantoor Baker & McKenzie, wanneer hij gevraagd wordt naar zijn mening over de onderzoeksresultaten

Baker & McKenzie heeft de inkoop van zakenreizen uitbesteed aan een zakelijk reisbureau. Wahab heeft in dat opzicht regelmatig te maken met deze vorm van inkoop. Hij kan zich niet geheel vinden in de uitkomst van het onderzoek. “Voor informatieverschaffing en beheer over de zakenreis kan social media in de toekomst een grotere rol gaan spelen. Maar voor de daadwerkelijke inkoop van zakenreizen zullen social media niet een rol gaan spelen, daar vooral de zakenreizen betrouwbaar ingekocht moeten worden.”

Kostenbesparing
Ongeveer 40 procent van de inkopers gebruikt sociale netwerken voor het vinden van voorkeurspartners en diensten voor professionele reizigers. 34 procent probeert reispatronen te ontdekken om zo betere prijzen en bevredigender dienstverlening van leveranciers af te dwingen. En 18 procent netwerkt actief met mensen in dezelfde functie bij andere bedrijven. Daarentegen toont de studie ook aan dat van de meeste verantwoordelijken voor inkoop en beheer van bedrijfsreizen minder dan 25 procent deze functie ook in hun takenpakket hebben zitten. De aankoopbeslissing ligt meestal op een ander niveau in het bedrijf. Voor 48 procent van de travelmanagement-departementen is kostenbesparing de hoogste prioriteit, terwijl 14 procent vindt dat het identificeren van betere presterende leveranciers en diensten het belangrijkste is. Wahab herkent dit niet.

“De prijs van een zakenreis is voor de meeste zakenmensen niet de hoogste prioriteit maar eerder een betrouwbare en zo kort mogelijk transit: niet te vaak overstappen en geen te lange overstaptijden.”

Hype biedt geen zekerheid
De uitkomst van het onderzoek doet lijken alsof een groeiend aantal travel reisinkopers zich comfortabel voelt met sociale media als werkinstrument. Volgens Wahab moeten we daar echter niet teveel aan gaan hangen: “Voor de nabije toekomst kunnen social media wel een rol spelen bij inkoop in het algemeen en wellicht zakenreizen in het bijzonder, echter welke social media zal zich de komende jaren bestendigen? Zekerheid vind je niet in een hype en vaak zie je door de bomen het bos niet meer. Kijk maar naar de vakantiewinkels.”

Kristel Hurenkamp
Door Kristel Hurenkamp
Kristel Hurenkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.