Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
20
11
17
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossiers: Grondstoffen, Inkoop
Soort: ,

Inkoopdirecteur AkzoNobel wil minder grondstoffen inkopen

Inkoopdirecteur AkzoNobel wil minder grondstoffen inkopen
Foto: AkzoNobel

“Een van mijn uitdagingen is het reduceren van het aantal leveranciers en grondstoffen. AkzoNobel was voorheen een gedecentraliseerde organisatie, waar iedere business zijn eigen verf-formules maakte. Dat zorgde voor een lange lijst aan grondstoffen en leveranciers. Alleen mijn portfolio voor additiven bevat al zo’n 2000 leveranciers. Het vergt grondig onderzoek naar manieren om het aantal grondstoffen te reduceren, want in veel gevallen kun je niet zomaar een grondstof uit de verf-formule halen”, vertelt Pascal Weijters, Global Purchasing Director bij AkzoNobel.

Weijters heeft de leiding over een inkoopteam van acht inkopers. Deze inkopers zijn verspreid over China, India, Europa en Amerika. Samen kopen zij additiven in. Dit zijn de toevoegingen aan verf die het een speciale eigenschap geven. Denk bijvoorbeeld aan biocides, verdikkingsmiddelen, mineralen, UV-stabilisatoren en oppervlakte-actieve stoffen.

Grondstoffen consolideren
Om een verandering door te voeren in de inkoop van grondstoffen, is een nauwe samenwerking met R&D vereist. “Het doel is niet om minder volume in te kopen, maar om grondstoffen te consolideren. In plaats van 5000 verschillende grondstoffen proberen we bijvoorbeeld naar 2000 grondstoffen toe te gaan. Dat betekent dat we voor 3000 grondstoffen moeten definiëren waar ze door vervangen moeten worden.” Als voorbeeld noemt Weijters het innovatietraject om van solventgedragen lak naar watergedragen lak te gaan. “Je kunt Xyleen wel uit de verf halen en er water in stoppen, maar dan gedraagt de verf zich niet hetzelfde. Je zal de hele formulering om moeten zetten om ervoor te zorgen dat de verf nog wel dezelfde functionaliteiten heeft.”

Savingsplan
“We willen de lijst grondstoffen en leveranciers kleiner maken, maar daar moet wel een savingsplan achter zitten”, vervolgt Weijters. “In sommige gevallen kan het een flinke besparing opleveren door een dure grondstof uit de verf te halen en te vervangen door een goedkopere grondstof. Hier gaat echter wel veel tijd en energie van R&D in zitten om de verf te testen en de kwaliteit hoog te houden. We maken namelijk decoratieve verven, maar ook verf voor complexe systemen, zoals airspace coatings of protective coatings voor pijpleidingen. Daar wil je geen fratsen mee krijgen.”

Innovatie
Kostenbesparingen is niet het enige uitgangspunt. Binnen AkzoNobel wordt er ook ingezet op innovatie. “We komen uit een recessieperiode, waarin veel is geoptimaliseerd. Op een gegeven moment ben je uitgespeeld op het gebied van kostenbesparingen. Je moet echter wel weer de aandacht trekken in de markt. Als dat niet kan met je huidige producten, dan moet je nieuwe producten maken. Innovatie is ontzettend belangrijk voor AkzoNobel om gezond te blijven.”

“R&D heeft een sterke visie op innovatieplannen en weet veel van verf. Het grootste gedeelte van de ontwikkeling kunnen we daarom zelf oppakken, maar we weten niet alles. Dan komt Inkoop om de hoek kijken. Waar missen we kennis? Over welke kennis en equipment beschikken onze leveranciers? Willen zij met ons samenwerken?”

Samenwerking
“Van onze top 100 leveranciers weten we goed welke kennis zij in huis hebben en wat hun toekomstplannen zijn. We hebben ook leveranciers die zelf met goede ideeën komen en vragen of ze zich bij ons kunnen aansluiten. Op dit vlak hebben we de mazzel dat we een grote partij zijn in de verfwereld. Om dit soort initiatieven van leveranciers te stimuleren, hebben we ook een open innovatieplan online staan. In contact komen met kleine innovatieve bedrijfjes, waar we nog geen businessrelatie mee hebben, blijft echter nog een uitdaging.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.