Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
17
03
11
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Eline Bon
Dossier: Inkoop
Soort:

Inkoopkennis delen met nieuwe generatie

Om inkopers te helpen met inkoopvraagstukken en inkoopdoelstellingen, is het Inkoopkompas in het leven geroepen. Adviesbureau InQuest heeft het kompas geïntroduceerd en heeft daarbij de hulp ingeschakeld van zeven senior inkoopprofessionals.

De zeven senior inkoopprofessionals (Arnold Giepmans, Tjerk Brouwer, Rob Caljouw, Ruud Hennequen, Hans van Haren, Herman de Jong en Dirk Jan de Roo) hebben de naam Senior Inkoopprofessionals in het Quadraat (SIQ) gekregen. Ze blijven zoeken naar nieuwe impulsen en mogelijkheden, waarbij ze het belangrijk vinden om hun inkoopkennis en -ervaring te delen met de nieuwe generatie inkopers. De senioren willen met behulp van het Inkoopkompas organisaties helpen met het bepalen van de juiste inkooprichting.

Advies op maat
Het Inkoopkompas is een hulpmiddel om inkoopdoelstellingen te realiseren. Het helpt inkoopafdelingen en managers met prioriteiten stellen bij inkoopvraagstukken. De SIQ voert gesprekken met de belangrijkste stakeholders en levert naar aanleiding daarvan een rapport met bevindingen op maat. In overleg met de inkoopmanager stelt hij prioriteiten vast voor de korte en lange termijn. Refererend aan een kompas, is de aanpak aan gebaseerd op vier windstreken: Personeel, Interne Klanten, Leveranciers en Middelen. Door inhoudelijke tips en voorbeeldprojecten biedt het kompas houvast voor analyse en helpt het om op koers te blijven.

Windstreken
In de windstreek Personeel staat kennis van inkoop centraal. Besteedt het bedrijf voldoende aandacht aan het niveau en de ontwikkeling van de kennis en ervaring van de werknemers binnen de inkoopafdeling? Bij de richting Interne Klanten stelt de SIQ de vraag of de inkoopafdeling zorgt voor een bevredigende invulling van de wensen van de interne klant of organisatie. De vraag hoe het gesteld is met de kwaliteit van de leveranciers en hoe de samenwerking verloopt stelt de SIQ bij de windstreek Leveranciers. Tenslotte behandelt de windstreek Middelen de vraag hoe het gesteld is met de kwaliteit van de processen en of de inkooporganisatie in controle is.

Positieve ervaring
Piet Verhage, Hoofd Verwerving van het Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR), heeft het Inkoopkompas in de praktijk ervaren. Zijn algemene indruk over het kompas is positief. “Het geeft in korte tijd een goede indicatie waar de focus op moet liggen binnen de inkoopafdeling.” Volgens Verhage moet je wel beseffen dat het een quickscan is. “Het kompas geeft een goede indicatie, maar geeft geen rapportage die klopt tot op twee cijfers achter de komma.”  Verhage verwerkte zijn aanbevelingen van de SIQ in zijn inkoopjaarplan en kan het Inkoopkompas andere bedrijven aanraden. “Voor iedereen die in korte tijd een eerste indruk wil krijgen van de verbeterpunten voor zijn inkoopafdeling is het interessant.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.