Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
10
05
16
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Supply Chain
Soort:

Inkoopprofessional: wat houdt jou wakker ’s nachts?

Inkoopprofessional: wat houdt jou wakker ’s nachts?

De beschikbaarheid van middelen, een tekort aan talent, de complexiteit van de supply chain, risico’s, wet- en regelgeving en inkoopkosten zijn belangrijke kwesties die inkoopprofessionals wakker houden ’s nachts. Dit schrijft Supply Chain naar aanleiding van een studie van APICS and Michigan State University.

Voor het onderzoek zijn supply chain professionals van vijftig bedrijven gevraagd naar nieuwe kansen waar ze mee bezig zijn en de uitdagingen die hen ’s nachts wakker houden. De onderstaande zorgen overheersen. Komen deze overeen met uw praktijk?

  1. Capaciteit en beschikbaarheid van middelen
    Dit gaat bijvoorbeeld om het vervangen van oude apparatuur door de nieuwste technologie en het vermijden van uitbesteding. Ook zijn verschillende supply chain professionals bezorgd over de capaciteit van personeel. Kunnen de inkopers de behoeften van de onderneming wel ondersteunen?

  2. Gebrek aan inkooptalent
    Veel bedrijven gaven in het onderzoek aan bezorgd te zijn over het inhuren van inkoopprofessionals. De concurrentie op de inhuurmarkt is groot en het vasthouden van de professionals is moeilijk vanwege de ‘job-hoppingtrend’. Strategisch denkend inkooptalent is schaars, stellen de respondenten.

  3. Complexiteit supply chain
    Producten worden complexer en de hoeveelheid stock keeping units (SKU’s) explodeert. Met nieuwe producten hebben inkopers geen ervaring met leveranciers en daardoor ontbreekt het onder andere aan een hefboom om kostenbesparingen te realiseren. Een respondent gaf aan dat de complexiteit zorgt voor immens veel kosten en dat het halen van de doelstellingen hierdoor steeds moeilijker wordt.

  4. Risico’s en uitdagingen
    Deze zorg omvat onder andere risico’s van natuurrampen en onstabiele leveranciers. Respondenten gaven aan niet goed te weten hoe ze moeten investeren in risicomanagement. Een respondent refereerde naar nieuwe markten als “de steeds veranderende uitdaging op het gebied van schaalbaarheid”. Ook reputatieschade door het bevoorradingsrisico is een belangrijke zorg.

  5. Wet- en regelgeving
    Dit heeft betrekking op product regelgeving, handelscontrole en de voortdurend veranderende regelgeving met betrekking tot compliance, anti-dumping en douane.

  6. Inkoopkosten
    In het onderzoek kwam prijsdruk in elke industrie naar voren als een zorgpunt. De impact van deze zorg is echter het grootst in de gezondheidszorg en bij farmaceutische bedrijven. 
Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Marcel Bressers | 16-05-2016 om 16:34

    de zorgen die in het artikel vooral naar voren komen gaan kort samengevat over 2 zaken:
    – de schaarste van goederen en instabiliteit van de diverse markten en
    – de competenties van inkopers
    Beide zien we toch eigenlijk al langere tijd aankomen en toch blijkt het moeilijk om ons als inkoopafdeling daartegen te wapenen. De verandering die inkoop de laatste 15 jaar doormaakt en het vermogen om ons aan te passen aan de veranderende wereld lopen verschillende snelheden. Telkens als we denken een stap vooruit te hebben gemaakt, zijn we al weer ingehaald door het zoveelste conflict in de wereld of de natuurramp waar we geen rekening mee hadden gehouden.
    Om werkelijk het voortouw te kunnen nemen zullen we nu dus inkopers moeten kunnen opleiden met de competenties die we over 5 jaar nodig hebben in plaats van de competenties die we de afgelopen 5 jaar nodig hadden.
    Hiervoor hebben we goede trendwatchers nodig, een nog beter inzicht in de wereldeconomie en de risico’s we kunnen verwachten en een dynamische leeromgeving voor inkopers zodat zij om kunnen gaan met de veranderingen en voldoende flexibel zijn om de veranderingen om te zetten in positieve resultaten.
    Waar ik ’s nachts wakker van kan liggen is het feit dat we als inkoop vinden dat we bij de directie aan tafel moeten zitten en in een vroeg stadium moeten worden betrokken om onze waarde te kunnen tonen. Het feit blijft echter dat we het ogenschijnlijk maar niet voor elkaar kunnen krijgen om de simpele en alledaagse zaken foutloos te kunnen bestellen. Ik bedoel daarmee dat in veel organisaties het operationele proces om bijvoorbeeld een schrijfblok te bestellen maar niet onder controle te krijgen is. Als dat proces niet 100% is, zal je met die ene vervelende escalatie geconfronteerd blijven worden als je op het moment dat je het belang van inkoop bij je management onder de aandacht wilt brengen.
    Het operationele proces moet beter. Door standaardisatie en automatisering kunnen menselijke fouten worden voorkomen en kan het al veel beter, maar als het proces geen routine is kunnen standaardisatie en automatisering nooit in volle omvang worden geïmplementeerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.