Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
28
05
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Inkoop
Soort: ,

“Inkoopprofessionals, ga weer doen waar jullie goed in zijn”

“Inkoopprofessionals, ga weer doen waar jullie goed in zijn”

“De administratieve last bij inkoopafdelingen is erg groot. Er komen allerlei formulieren en ongestructureerde data binnen en inkopers zijn de hele dag bezig om hierop te reageren. 50 tot 60 procent van het werk bestaat uit administratie, zo’n 30 procent uit controlewerkzaamheden en dan blijft er bijna geen tijd meer over voor innovatie. Inkopers kunnen hierdoor weinig échte waarde toevoegen aan de organisatie”, vertelt Gerard Nijboer, productmanager bij AFAS software.

“Inkopers zouden dit operationele proces helemaal kunnen automatiseren, waardoor zij zich veel meer kunnen richten op tactisch en strategisch inkopen, en daardoor ook meer waarde kunnen creëren”, vervolgt Nijboer. “Je verspreidt als het ware de administratieve lasten door de organisatie, door iedereen toegang te geven tot de catalogus van leveranciers, die inkoop heeft opgesteld.”

Administratieve lasten verminderen
“Wij hebben onlangs alle inkoopstromen bij een ziekenhuis gecentraliseerd. Er is nu één ingang om bij de inkoopafdeling te komen en dat is via een workflow. Die workflow ondersteunt vervolgens het hele proces van A tot Z. Het proces begint digitaal, vanaf het moment dat bijvoorbeeld een verpleegster aangeeft dat het verband op is. Dit komt via de workflow bij inkoop terecht, die vervolgens sturing geeft aan het proces. Zie het als de bumpers bij de bowlingbaan. Je geeft duidelijk aan: dit is het pad en we willen graag dat je erop blijft. Door de kaders aan te geven en het proces grotendeels te automatiseren, scheelt dit veel werklast.”

Grip op inkoop
Nijboer maakt duidelijk dat je met een goede inkoopstrategie en vooraf vastgelegde contracten een wildgroei aan leveranciers en administratie kan voorkomen. Hiermee houd je ook grip op kwaliteit en betrouwbaarheid van de producten die ingekocht worden. “Ik zie dat er nog onvoldoende aandacht is voor het borgen van zo’n inkoopstrategie en het vervolgens ook beschikbaar maken voor de rest van de organisatie. Als je in een ERP-systeem borgt welke budgetten je hebt en welke leveranciers zijn gecontracteerd, dan kan je dit vervolgens aan de rest van de organisatie beschikbaar maken. Als een verpleegster vervolgens verband wil bestellen, dan kan dat automatisch binnen de kaders die inkoop heeft vastgesteld.”

Geïntegreerde benadering
“Binnen het ERP-systeem is veel mogelijk. We hebben alle primaire en secundaire bedrijfsprocessen samengevoegd, waardoor je niet meer op vijf verschillende plekken hoeft te kijken als je een beslissing neemt. Je vindt in het systeem bijvoorbeeld CRM, HRM, Financiën, Ordermanagement en Projectadministratie. Stel dat er een inkoopvraag komt van een verpleegster, dan kan je gelijk zien welke leveranciers er zijn, wat de status van de leverancier is, of er een klacht loopt, wie de projectleider is als het om een project gaat en of er überhaupt budget is. Je kan alle data direct betrekken.”

Laat de teugels vieren
Nijboer roept inkopers op om het operationele inkoopproces zo veel mogelijk te laten vieren en alleen in de controlerende en strategische functie te gaan zitten. “Door collega’s een stukje vertrouwen te geven, kan de goedopgeleide inkoper zich weer bezighouden met innovatie, data-analyse en strategie.”

AFAS Software is premium partner van InkopersCafe.nl

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Journalist InkopersCafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.