Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
29
04
13
Gert van der Heijden
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Gert van der Heijden
Dossier: Inkoop
Soort:

Inkooptechnologie, waarom weten we er zo weinig van?

De afgelopen maanden heb ik met veel leveranciers van inkoopsoftware gesproken en met evenveel gebruikers, of moet ik zeggen potentiële gebruikers.
Want de wereld van inkooptechnologie gaat aan heel veel inkopers voorbij. Ik zie dat veel inkooptrajecten uitgevoerd worden met bijv. Commerce Hub en Negometrix. En ik moet bekennen, dat is in het selectieproces van leveranciers al een hele vooruitgang, maar de vraag is of dat dat inkooporganisaties ook echt blijvend gaat helpen. Een onderzoek van de Aberdeen Group geeft aan dat veel organisaties maar 30 tot 50% echt gemanaged hebben (spend gecontracteerd en met inkooporders afgedekt). En daarin zit een groot deel van het succes van onze inkooporganisaties.

Als we thuis iets bestellen via internet, worden we daarin maximaal ondersteund door software. Alles is gemaakt om de aankoop zo makkelijk mogelijk te maken. En om terug te blijven komen bij de betreffende aanbieder. Komen we de volgende ochtend op kantoor, dan vullen we eindeloos data in, hebben we procedures nodig om iets te kunnen bestellen en moeten we vooral veel informatie invullen. In het verleden zijn veel bedrijfsprocessen ingericht om de back office maximaal zijn werk te kunnen laten doen. De bedrijfsprocessen zijn leidend en de werknemers van de organisatie voegen zich daar naar. De groep inkopers, die technologie echt omarmt is klein en dat is eigenlijk wel verrassend. Van het deel dat tijdens de werkuren die technologie niet van harte omarmt gebruikt een groot deel facebook en bestelt bij internetwinkels. Het is bijzonder om te zien dat we een groot verschil zien tussen privé en zakelijk gebruik van technologie.

Maar daarin ligt een kans, omdat we als inkoop niet anders zijn dan andere bedrijfsfuncties. Als we als inkoop echt een frontrunner binnen de business willen worden, wordt het tijd om ons eigen plan te trekken. Over vijf tot tien jaar is het de gebruiker die bepaald en steeds minder de IT afdeling. En wij kunnen daar morgen (of volgende week) mee beginnen. Er ligt een mooie toekomst voor inkoop als frontrunner.

Gert van der Heijden
Door Gert van der Heijden
Gert van der Heijden is managing partner van The Sourcing Experience, die benchmarking, consulting en learning diensten levert binnen inkoop. Daarnaast is Gert van der Heijden mede initiatiefnemer van de Dutch Sourcing Awards.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.