Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
30
10
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Categorie: Inkoop
Soort: ,

Inkooptopper: Marco van der Spek-Stikkelorum

Inkooptopper: Marco van der Spek-Stikkelorum

Elk kwartaal benoemt InkopersCafe.nl iemand tot inkooptopper en dit kwartaal is dat Marco van der Spek-Stikkelorum. Hij begon ooit als Facilitair Projectleider bij het ROC van Amsterdam. Inmiddels houdt hij zich bezig met de inkoop in het sociaal domein en heeft hij sinds een aantal maanden zijn eigen bedrijf, Sticky-Advies. “Ik vind het belangrijk en leuk om kennis te vergaren en delen.”

Toen Marco als Facilitair Projectleider werkte, had hij al te maken met inkoop. Het werd toen wel als een ondersteunend middel beschouwd. Later volgde hij een opleiding bij AevesBenefit, wat toen nog Benefit heette. “In de Benefit Businessclass leerde ik begrijpen hoe inkopers werken en dachten”, vertelt Marco. “Het was niet mijn intentie om inkoper te worden. Ik vond het vak veel te technisch. Daarnaast was ik veel meer bezig met hoe ik de doelen van het ROC kon bereiken en of inkoop mij daarbij zou kunnen helpen.”

Blauwdruk
Inkoop werd interessanter toen Marco als Inkoopadviseur bij de gemeente Bussum ging werken. “In de eerste drie jaar begon ik te merken dat inkoop een heel goed instrument kon zijn om doelen te bereiken die over meer gaan dan alleen het financiële aspect”, zegt Marco. Volgens hem zijn de verschillende inkoopmethodieken heel breed toepasbaar. “Neem het sociaal domein als voorbeeld. Eerst werd bij de inkoop van het sociaal domein gekeken naar de inkoopmethodieken die daarvoor ontworpen waren. Nu kijken inkopers naar ervaringen binnen andere inkoopdomeinen en worden daar weer mogelijkheden in gezien voor de inkoop binnen het sociaal domein.”

Sticky-Advies
Sinds een paar maanden heeft Marco zijn eigen bedrijf, Sticky-Advies. Met dit bedrijf geeft hij trainingen op het gebied van het sociaal domein. “Ik heb Sticky-Advies niet opgericht met het idee om een eigen bedrijf te starten”, zegt Marco. Hij wil graag kennis overdragen en dat gaat soms makkelijker vanuit een eigen bedrijf dan vanuit een overheidsfunctie. “Als ik een presentatie geef vanuit mijn werk, dan geef ik die vanuit de regio Gooi en Vechtstreek en vertel ik wat de overheid vindt wat we moeten doen”, vertelt Marco. “Maar ik heb zelf ook een mening. Het is lastig om die rollen goed te kunnen scheiden en Sticky-Advies is een construct dat dit makkelijker maakt.”

Twee procent
Het belangrijkste wat Marco met Sticky-Advies wil bereiken, is het delen en vergaren van kennis. Hiervoor gebruikt hij de zogenaamde twee-procent-regel. “Als je uit elke kennisdeling twee procent vergaart, dan hoef je dat maar vijftig keer te doen om honderd procent vooruit te gaan.” Veel mensen vinden twee procent een laag percentage, maar volgens Marco is dat juist goed. “Twee procent kan je bijna altijd waar maken, waardoor je nooit gefrustreerd wordt. En elke keer dat het meer is, ben ik alleen maar blij.” Marco heeft nog nooit onder die twee procent gezeten.

Reflecteren
Marco wil aan anderen meegeven dat het belangrijk is dat je blijft reflecteren. “Het maakt niet uit hoe goed je de regels kent. Je moet blijven checken of dat wat je doet nog steeds past bij je doel.” De wereld verandert, dus inkoop moet mee veranderen.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.