Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
18
05
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

Inkooptopper van de maand: Albert Hoekerswever

“Het is belangrijk dat het ‘kostprijsdenken’ meer in perspectief wordt geplaatst met de ‘waarde’ die je als bedrijf toevoegt”, dat stelt Albert Hoekerswever, ketenwaarderegisseur bij 5D connections. “De strategische inkoper moet de waardepropositie meer als uitgangspunt nemen.” Nog te vaak ziet Hoekerswever dat de focus op de prijs ligt. “Natuurlijk blijft een goede prijs/kwaliteitverhouding belangrijk, maar dit zou niet leidend moeten zijn. Er is een integrale aanpak nodig.”

Momenteel is Hoekerswever bezig met het ontwikkelen van een waardeketen. “Samen met een kopgroep van bedrijven in de agrifoodsector zijn we bezig om een nieuw ketenconcept te ontwikkelen voor vleeskuikens. Onderdeel hiervan is leggen van strategische verbindingen tussen producenten en afnemers. We zoeken in elke schakel van de keten de beste partij uit de markt. Deze moeten inhoudelijk ook echt een bijdrage leveren, bijvoorbeeld doordat ze systemen hebben ontwikkeld die bijdragen aan de vitaliteit van vleeskuikens. Het gezamenlijke belang van de nieuwe keten staat voorop, in plaats van dat iedere partij voor zichzelf werkt en zoveel mogelijk winst wil maken.”

Waardecreatie door duurzaamheid
“Duurzaamheid is een mooie aanleiding om waarde te creëren op ketenniveau, maar veel bedrijven worstelen nog met de vragen: wat is duurzaamheid? Hoe geven we het handen en voeten? En hoe maak je er gezamenlijk een businessmodel van?”, zo vervolgt Hoekerswever. “Duurzaamheid gaat in mijn ogen veel verder dan het zorgvuldig omgaan met grondstoffen. Het gaat over je bestaansrecht op lange termijn. Ik denk dat strategische inkopers, die zich echt focussen op duurzaamheid, de komende jaren veel meer gaan verdienen dan de afdeling sales. Op waardecreatie gerichte inkoop, transformeert vanzelf tot verkoop, zeker in een B2B omgeving.”

Duwen en trekken met management
Hoekerswever proeft in de markt dat inkopers zich wel graag op waardecreatie willen richten, maar dat management hen tegenhoudt. “Dat gebeurt niet zozeer bewust, het heeft te maken met focus. Uiteindelijk staat de inkoper in dienst van het management. Bedrijven zijn ook nog vaak in hokjes georganiseerd, wat het niet makkelijker maakt voor de inkoper. Als het management niet strategisch met waardecreatie bezig is, dan wordt het duwen en trekken. Dan is het de vraag of de inkoper voldoende intrinsieke motivatie heeft om het door te zetten.”

Inzichtelijk maken
De hamvraag is: wat kan de inkoper doen om het management op andere gedachten te brengen? “Op de eerste plaats, het gesprek aangaan. Verder zouden inkopers inzichtelijk kunnen maken welke gevolgen sommige beslissingen hebben. Je kan goedkopere producten inkopen uit het oogpunt van kostenbesparingen, maar als dit effect heeft op de kwaliteit, dan snijd je jezelf in de vingers. Een bedrijf heeft bestaansrecht op de lange termijn als je duurzame waarde creëert. Hierdoor blijf je relevant. Waardecreatie is geen doel op zich, het moet een uitgangspunt zijn om niet alleen nu, maar ook in de toekomst geld te verdienen”, aldus Hoekerswever.

Ook geselecteerd worden als Inkooptopper van de maand? We kiezen elke maand een inkoper uit die een interessante reactie heeft gegeven op de artikelen van InkopersCafe.nl. We kunnen u echter alleen benaderen als u inlogt bij het reageren of uw contactgegevens erbij noteert.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Peter_Inkoopadviezen | 19-05-2015 om 11:28

    “dat inkopers zich wel graag op waardecreatie willen richten, maar dat management hen tegenhoudt.” Het doet mij denken aan de sketch waarin de snackbarhouder na enige discussie met een klant besluit: “wie is hier nu eigenlijk de snackbar?”
    Wie is die “inkoop” nu eigenlijk? Wat is het werkelijke gezicht van de groep mensen die van kostenverlaging door ketenmanagement, via ROI kostendenken naar sustainability switchen. Als het management niet strategisch met waardecreatie bezig is, dan is de hamvraag voor deze inkoper kennelijk: Hoe breng je hen op andere gedachte?
    Mijn vraag is, waarom?

  • Anoniem | 19-05-2015 om 12:44

    Omdat het in het belang van het bedrijf kan zijn bijvoorbeeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.