Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
14
12
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

Inkooptopper van de maand: Edwin Droogendijk

De eeuwige strijd tussen inkopers en verkopers is een bekend fenomeen. Beide partijen krijgen veel met elkaar te maken, maar hebben naar eigen zeggen verschillende doelstellingen. Maar is dat wel zo? “Uiteindelijk willen inkopers én verkopers onderaan de streep een positief bedrijfsresultaat. We kunnen elkaar tegenwerken, maar we kunnen elkaar ook helpen”, stelt Edwin Droogendijk, key account manager & purchaser bij Sunberry International.

Droogendijk vervult een dubbelrol bij Sunberry International. “Het is mijn verantwoordelijkheid dat ik een goed product voor onze diepvries-range inkoop dat ik ook weer kan verkopen. Hierdoor merk ik dat ik de feeling met zowel het product als de klant behoud.”

Interne communicatie
De slechte interne communicatie tussen verkoop en inkoop zorgt er volgens Droogendijk voor dat niet altijd de juiste producten worden ingekocht. “Het opsplitsen van inkoop en verkoop is onvermijdelijk wanneer een bedrijf groeit. Toch raak je wel het gevoel kwijt met het product en de klant. Je kan een goede accountmanager zijn, maar als de wensen van de klant niet goed worden vertaald naar de inkoopzijde, dan bestaat de mogelijkheid dat je iets inkoopt wat de klant niet zoekt. Je mist in feite de feedback van de klant zelf.”

Oorzaak
Toch snapt hij wel waar de vijandigheid tussen inkoop en verkoop vandaan komt. “Een bedrijf kijkt voornamelijk naar de verkoopomzet en dat steekt inkoop. Een werkgever ziet het alleen wanneer het product verkocht is, terwijl 80% van de winst aan de inkoopzijde ligt”, zegt Droogendijk.

“Een aanpassing in het computersysteem zou de oplossing kunnen zijn. Mijn eerste werkgever had een systeem waar inkoop ook marges in kon zetten. We verkochten de ingekochte producten feitelijk aan verkoop door. Daardoor pakte zowel de verkoop zijde als de inkoopzijde marge. De strijd tussen inkoop en verkoop blijft daardoor bestaan, maar je bent wel beide met dezelfde doelstelling bezig, namelijk zoveel mogelijk winst maken voor het bedrijf.”

Wij-gevoel
“Ik denk dat als in een bedrijf het ‘wij-gevoel’ leeft, dat inkoop en verkoop prima met elkaar overweg kunnen. Waar het vaak mis gaat, zijn de multinationals. Hier zitten inkoop en verkoop vaak niet op dezelfde afdeling, waardoor er geen ‘social talk’ plaatsvindt. Hier ligt voor het management een uitdaging. Wellicht zou het een oplossing kunnen zijn om bij dit soort bedrijven de in- en verkoopafdelingen te mixen.”, concludeert Droogendijk.

Ook geselecteerd worden als Inkooptopper van de maand? We kiezen elke maand een inkoper uit die een interessante reactie heeft gegeven op de artikelen van InkopersCafe.nl. 

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.