Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
02
07
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
8
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

Inkooptopper van de maand: Joanna Bos

“Samenwerken binnen en buiten de inkoopafdeling is een aandachtspunt”, stelt Joanna Bos, inkoopadviseur en partner van eQure & Care. Bos heeft een passie voor samenwerken en het verbinden van mensen binnen en buiten de organisatie. Ze merkt nog vaak dat inkopers binnen de afdeling niet goed met elkaar samenwerken. “Als inkopers elkaar binnen de eigen afdeling niet goed weten te vinden, hoe doen ze dat dan buiten de afdeling of met leveranciers?”

In 2014 heeft Bos een inkoopafdeling bij een zorginstelling in Zuid Holland aangepakt. “Bij deze organisatie merkten ze dat de samenwerking niet goed ging. Inkopers vertrouwden elkaar niet, mensen voelden zich niet gehoord, hadden verschillende reorganisaties achter de rug en het was een komen en gaan van managers. Dat zorgde voor veel wantrouwen en frustratie dat niet werd uitgesproken. Ze wisten alleen niet hoe ze dit moesten openbreken en aanpakken. Hierin lag mijn opdracht: om ervoor te zorgen dat het weer een team werd.”

Externe expertise
“Toen mij eenmaal duidelijk was waar de pijnpunten zaten, heb ik een samenwerking opgezet met verschillende externe coaches met als specialisatie teambuilding”, vervolgt Bos. “Daarnaast heb ik ook een relatietherapeut erbij gehaald. Met deze specialisten zeiden we: ‘wat is er nu precies aan de hand?’. Laten we dat eerst benoemen en op tafel leggen. Daarna gaan we hiermee aan de slag en bepalen we hoe we daarmee omgaan in de toekomst.”

Lange adem
Voor de oplossing van het probleem was wel een lange adem nodig. “Het heeft een jaar geduurd”, zegt Bos. “Je moet hier dus wel de tijd voor nemen en de rust en het geduld hebben om de mensen in dat traject mee te laten groeien. Uiteindelijk is dat bij dit project gelukt. Ze durfden elkaar aan te spreken op zaken die niet lekker liepen of waar iemand last van had. Hierbij wezen ze niet naar elkaar, maar praatten ze vanuit zichzelf.”

Samenwerking en leiderschap
Belangrijke speerpunten voor inkoopafdelingen zijn samenwerking en leiderschap, dat volgens eQure & Care integraal moet worden aangepakt om het gewenste resultaat te behalen. “Ga met elkaar in gesprek. Benoem je verwachtingen. Benoem de pijnpunten en spreek vanuit jezelf”, adviseert Bos. “Er moet daarnaast een manager zijn die dit begeleidt. Die een visie heeft en kaders en richtlijnen aangeeft. Er moet voor de inkopers een duidelijke stip aan de horizon zijn. Als het doel alle kanten op zwabbert, dan gaan mensen het op een gegeven moment zelf invullen, en dat moet je niet willen.”

Een team
De inkoopafdeling moet als één team optreden. “Als de inkoopafdeling dit niet doet, dan wordt het heel lastig om op een goede manier naar buiten te treden en met je collega’s van andere afdelingen een goede samenwerking op te bouwen. Als de afdeling inkoop elkaar weet te vinden en vertrouwen heeft in elkaar, dan stralen ze dat ook uit naar andere afdelingen en dat creëert vertrouwen.”


Ook geselecteerd worden als Inkooptopper van de maand? We kiezen elke maand een inkoper uit die een interessante reactie heeft gegeven op de artikelen van InkopersCafe.nl. We kunnen u echter alleen benaderen als u inlogt bij het reageren of uw contactgegevens erbij noteert.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Anoniem | 04-07-2015 om 10:25

    Een beetje lachwekkend dit artikel! “een samenwerking opgezet met verschillende coaches” en deze…..”een relatietherapeut erbij gehaald” …..”een jaar geduurd”…. ! Laat die inkopers gewoon is aan het werk gaan en doen waarvoor ze betaald worden. PS: ik ben benieuwd wat deze “aanpak” gekost heeft?

    • Anoniem | 17-08-2015 om 19:17

      Ben je niet benieuwd naar wat het opgeleverd heeft? (Of ben je zelf een ouderwetse kosten gedreven inkoper?)

  • Anoniem | 05-07-2015 om 15:00

    Net zo lachwekkend dat jij te laf bent om je naam te noemen…..

  • Anoniem | 06-07-2015 om 09:32

    En toen zijn we elk maand begonnen door in onze blote kont samen te gaan trommelen bij het opkomen van de zon?

    • Anoniem | 17-08-2015 om 19:18

      Goed niveau! Schrijf je zo altijd je adviezen?

  • Anoniem | 06-07-2015 om 10:46

    Hoewel ik de meningen hierboven deel, vind ik het niet terecht dat het artikel nu in het belachelijke getrokken wordt.
    De kern van het verhaal/probleem volgens mij is dat de medewerkers elkaar niet meer vertrouwen door diverse oorzaken en dat het opgelost moet worden.
    Volgens mij moeten volwassen personen (ik ga er tenminste vanuit dat we hier met volwassenen te maken hebben), dit ook gewoon tegen elkaar uit kunnen spreken en daarna er naar kunnen handelen. Dit moet volgens mij ook kunnen zonder allerlei (dure) externe krachten en zeker sneller kunnen dan het jaar dat in het artikel wordt aangegeven. Maar wij zijn natuurlijk groot in het bekritiseren van andermans handelen. Laten we eerst de hand in eigen boezem steken. Gaat het bij ons zelf wel allemaal zo goed als het zou moeten? Durven wij op het werk alles tegen elkaar uit te spreken, hebben wij geen wantrouwen naar onze collega’s of onze interne klanten? Als wij het allemaal zo goed hebben geregeld hebben we misschien recht van spreken en anders zouden we er misschien ook eens over na moeten denken om zo sessie te overwegen.

  • Anoniem | 07-07-2015 om 13:49

    De kracht van bovenstaande aanpak is dat onderkend is dat er een relatie-probleem was. En dat is vervolgens met behulp van professionals verholpen. Die investering is zeker te rechtvaardigen als daardoor de oplossing beter en sneller bereikt is. Je kunt natuurlijk ook jaren als afdeling doormodderen en om de hete brei heen draaien, maar dat zou pas echt belachelijk zijn. Maar ik ken de omstandigheden van het geval niet. Ik vind het wel van innovatiekracht getuigen om een relatietherapeut te betrekken bij verstoorde collegiale verhoudingen, zeker als (uit bovenstaande reacties) blijkt dat nog niet iedereen daar geestelijk klaar voor is. ’t Is gewoon een andere manier van het aanpakken van een probleem en dat heeft kennelijk in dit geval geholpen. Interessant.

  • Peter_Inkoopadviezen | 15-07-2016 om 12:27

    Inkopers die elkaar niet vertrouwen. Slecht voor de sfeer maar het houdt de ethische normen hoog. Wanneer een collega een nieuwe rubberboot in de vijver te water laat gaan wordt de volgende morgen op de afdeling meteen besproken waar ‘ie dat van doet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.