Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
17
08
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

Inkooptopper van de maand: Jos Brands

“Hoe gaan we die goudstaaf oprapen?” zegt Jos Brands, senior inkoper bij het VUmc, terwijl hij een grote goudstaaf op tafel legt. “Hier draait het om. Het geld ligt vaak op straat. Hoe gaan we dat samen oprapen? Hoe gaan we ervoor zorgen dat mijn klanten meer krijgen voor hetzelfde geld?” Met deze metafoor schetst Brands een beeld van zijn omgang met leveranciers.

“Het draait uiteindelijk om geld”, vertelt Brands. “Alleen de weg ernaartoe kan je op je eigen manier invullen. Natuurlijk vindt het management het leuk als we maatschappelijk verantwoord hebben ingekocht, maar uiteindelijk willen ze weten wat het voor het bedrijf heeft opgeleverd.” Brands geeft aan dat hij denkt dat inkopers niet snel zullen toegeven dat ze op prijs inkopen. “Maar bottomline gaat het bij managers vaak hierom: de processen moeten goed lopen, er moet geen gezeur zijn, kwaliteit moet verbeterd worden en de inkoper moet geld opleveren. Dat is ook het mooie van ons beroep, want we kunnen onszelf kwantificeren.”

Verzet management
Als een inkoper toch voor kwaliteit en langetermijnbesparingen wil gaan, kan dit nog wel eens op verzet bij het management stuiten. “Om de keuzes duidelijk te maken aan het management moet je een businesscase uitwerken. Hieruit moet blijken dat je bijvoorbeeld een hoge investering doet, maar dat de exploitatiekosten lager worden. Als je bijvoorbeeld een duurdere machine koopt, dan kan het zo zijn dat je per eenheid lagere kosten maakt. Als je dit vervolgens over tien jaar uitsmeert, dan rechtvaardigt dat wellicht een hogere investering.” Dit proces vereist volgens Brands nog wel het nodige denkwerk. “Daarom is het zo belangrijk dat je de juiste leveranciers hierbij betrekt. Die hebben namelijk deze kennis al in huis.”

Juridische bagage
Bij het VUmc krijgt Brands te maken met de aanbestedingsregels. “Ik vind de juridische bagage die wordt meegegeven bij aanbestedingen over de top. Je gaat samen met een leverancier een selectieproces door, daarna denk je dat je de juiste partner hebt gevonden. Vervolgens leg je deze nieuwe partner allemaal juridische voorwaarden op. Dat vind ik heel vreemd”, stelt hij. “Juridisering van de inkoop is doorgeslagen op het gebied van bijvoorbeeld aansprakelijkheid. Je wilt met elkaar een langdurige relatie aangaan. Vervolgens zeg je wel: ‘ik stel je aansprakelijk voor iedere fout die je maakt. Ik vind dat er meer ruimte moet zijn voor gezamenlijke verantwoordelijkheid.”

Vakmanschap inkoper
Toch merkt Brands ook dat niet iedere leverancier kan omgaan met gezamenlijke verantwoordelijkheid. “Sommige leveranciers kunnen goed en volwassen omgaan met vertrouwen en andere leveranciers maken daar misbruik van. Dat is een kwestie van ervaring en aanvoelen hoe de markt reageert. Ga je de aanvraag dichttimmeren? Of bied je meer ruimte met bvp? Deze analyse is toch een stukje vakmanschap van de inkoper.”

Aanvraag dichttimmeren
Door negatieve ervaringen met leveranciers, snapt Brands wel waarom inkopers de neiging hebben om aanvragen dicht te timmeren. “Als je hoort dat partijen niet schromen om een kort geding op te starten, dan wapent de inkoper zich daar wel tegen. Je krijgt dan weerstand bij de inkoper en de aanvraag wordt dichtgetimmerd. Weg verbinding met de markt. Dat is zonde en moeten we niet willen”, concludeert Brands terwijl hij de goudstaaf weer in zijn koffertje doet.

Ook geselecteerd worden als Inkooptopper van de maand? We kiezen elke maand een inkoper uit die een interessante reactie heeft gegeven op de artikelen van InkopersCafe.nl. We kunnen u echter alleen benaderen als u inlogt bij het reageren of uw contactgegevens erbij noteert.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.