Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
27
07
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

Inkooptopper van de maand: Titus Kroon

“Kijk over de grenzen van inkoop heen”, stelt Titus Kroon, managing consultant bij Benefit en inkoopadviseur bij diverse organisaties. “Ik zie dat inkopers de neiging hebben om na het sluiten van een contract te zeggen: ‘dat was het dan. Op naar het volgende project’. Inkopers zouden ook in de rest van de ketensamenwerking een rol moeten spelen.”

“Bij een goede ketensamenwerking moet de inkoper over de lange termijn afspraken maken met meerdere gespecialiseerde opdrachtnemers. Op deze manier hoef je niet elke keer hetzelfde proces door en het commerciële spel te spelen”, legt Kroon uit. “In deze samenwerking moet men wel van elkaar blijven leren en zaken blijven verbeteren. Normaal koop je iets in en wacht je tot de opleverdatum. Maar met deze aanpak ga je met elkaar zitten en zeg je: ‘wat is er niet goed gegaan? Waarom is dit niet goed gegaan? Hoe kunnen we dat de volgende keer beter doen?’ Het leereffect hierin is belangrijk.”

Moeizaam traject
Inkopers focussen zich nog niet voldoende op ketensamenwerking. “Het is een moeizaam traject, omdat je traditionele samenwerkingsvormen moet doorbreken. De traditionele inkopers schrijven precies op wat zij willen hebben, hoe het gemaakt moet worden en welke materialen er gebruikt moeten worden. Dan vragen zij drie aannemers om een offerte te maken en degene met de laagste aanbieding voert het uit. De focus moet meer komen te liggen op de samenwerking met de opdrachtnemer en diens toegevoegde waarde.”

Lef hebben
De overgang van focus op prijs, naar focus op samenwerking is voor veel inkopers lastig. “Bij inkoopopleidingen leer je om keurig het inkoopproces te doorlopen. Om inkoop echter verder te ontwikkelen, moeten inkopers vaker het lef hebben om vragen te stellen die buiten hun opdracht vallen”, vindt Kroon. “Ik merk dat de business vaak plat tegen inkoop aankijkt: ‘in die afdeling wordt geld bespaard’. Ik denk dat dit niet houdbaar is. Inkoop moet, naast besparingen, ook in staat zijn om de aanbodkant beter aan te laten sluiten op de business. Ik denk dat wanneer er meer aandacht is voor ketensamenwerking, het bedrijf duurzamer wordt en dat de business ook liever met de inkoper in gesprek gaat.”

Nieuwe generatie
Kroon ziet de toekomst zonnig in. “Ik zie dat de inkoopagenda wel de juiste thema’s bevat. Het gaat veel over ambitie, leiderschap en persoonlijke ontwikkeling. Dit sluit ook aan bij ketensamenwerking. Het baart me wel zorgen dat organisaties hier op korte termijn niet voor open lijken te staan. Men heeft inkoop geborgd als financiële functie. De nieuwe generatie inkopers zal dit moeten doorbreken”, concludeert Kroon.

Ook geselecteerd worden als Inkooptopper van de maand? We kiezen elke maand een inkoper uit die een interessante reactie heeft gegeven op de artikelen van InkopersCafe.nl. We kunnen u echter alleen benaderen als u inlogt bij het reageren of uw contactgegevens erbij noteert.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Sijmpie | 31-07-2015 om 08:27

    Ik vermoed dat er ook en organisatorische uitdaging ligt. Dat inkopers de neiging zouden hebben om na het sluiten van een contract de focus te leggen op een nieuw project komt wellicht mede voort uit functiescheiding en gedeelde verantwoordelijkhied. De functiebeschrijving van de inkoper verieist gewoonweg dat de inkoper met een volgend project start. Een procesinrichting met procesverantwoordelijkheid en hierop aangepast functieprofiel zou hierbij kunnen helpen.

  • Anoniem | 03-08-2015 om 16:01

    Helemaal mee eens! Organisaties moeten hier meer op inspelen en de ruimte vergroten voor de inkopers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.