Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
28
03
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Richard Engelfriet
Dossiers: Column, Opinie
Soort:

Inkopen? Geef uw budget prijs!

Iedere professional heeft er mee te maken: inkopen. Soms gaat het om een kleine order voor drukwerk, de volgende keer moet u een consultant inhuren voor een interimklus of misschien bent u wel op zoek naar een hogesnelheidstrein die tegen sneeuw kan. Hoe pakt u dat dan aan? U gaat verschillende offertes opvragen en kiest dan de goedkoopste. Toch? Ondernemer Richard Engelfriet adviseert u om het op een hele andere manier te doen: vertel wat uw budget is en laat u verrassen door het aanbod dat u daarvoor krijgt!

Klassiek inkopen: offertes aanvragen
Laten we bij het begin beginnen. U bent op zoek naar de beste drukker / consultant / hogesnelheidstrein voor de beste prijs. Wat gaat u doen? U gaat eens in uw netwerk navragen of er mensen zijn die goede leveranciers kennen. U googelt eens wat rond. Dan selecteert u een paar leveranciers die in uw ogen geschikt kunnen zijn en beschrijft zo uitgebreid en specifiek mogelijk aan welke voorwaarden uw drukwerk / interimklus / hogesnelheidstrein allemaal moeten voldoen. Tenslotte vraagt u die leveranciers om zo snel mogelijk een offerte te schrijven, uiteraard met prijsopgaaf.

Vervolgens krijgt u de offertes in huis. Alle leveranciers blaken natuurlijk van het zelfvertrouwen, leveren topkwaliteit en bieden maatwerk aan. Ze voldoen uiteraard allemaal aan uw eisen, willen dat graag in een ‘vrijblijvend gesprek met een kop koffie’ komen toelichten en staan te trappelen om uw klant te worden. Mooi. U kiest uiteindelijk de goedkoopste uit en voelt u spekkoper.

De praktijk valt tegen
De praktijk is vaak weerbarstiger. De kwaliteit van die goedkope leverancier blijkt enorm tegen te vallen, er komen toch nog allerlei extra kosten bij en er zijn veel misverstanden over wat er nu precies is afgesproken. U voelt zich een beetje zoals een bestuurder van Ajax: het beleidsplan zag er prachtig uit, uw club zou ‘structureel en beeldbepalend’ meedoen aan de Champions League, maar na de winterstop bent u blij dat u überhaupt nog tegen Steaua Boekarest heeft mogen spelen in de Europa League.

Het kan anders: Geef uw budget prijs!
Met het klassieke inkopen doet u eigenlijk precies het omgekeerde van wat u zou moeten doen: U schrijft leveranciers precies voor wat voor oplossing u van ze verwacht bij uw probleem en vraagt daar een prijs voor. Draai dat eens om: schrijf uw leveranciers precies voor hoeveel budget u heeft bij uw probleem en vraag ze wat voor oplossing ze erbij kunnen leveren.

Het klinkt misschien vreemd, maar probeert u eens te bedenken wat er dan gebeurt. In plaats van een leverancier die op al uw specificaties en wensen ‘ja’ zegt, krijgt u nu ineens een aantal oplossingen die waarschijnlijk veel beter zijn dan u zelf had kunnen bedenken. Die drukker heeft misschien wel connecties waardoor u uw drukwerk veel effectiever bij uw doelgroep onder de aandacht kan brengen. Daar heeft u veel meer aan dan de goedkope drukkosten waar u misschien eerst naar op zoek was!

Daarom mijn advies aan iedereen die gaat inkopen: stop met dat zinloze aanvragen van offertes op basis van door uzelf bedachte oplossingen. Ga alleen in gesprek met leveranciers die u vertrouwt. Vertel die leveranciers het probleem waar u mee kampt en uw beschikbare budget. Wedden dat u dan ineens veel verrassendere en betere oplossingen krijgt aangereikt? U prikkelt uw leveranciers zo immers om zelf na te denken…en dat was tenslotte de reden dat u uw klus ging uitbesteden, toch?

Richard Engelfriet
PS. Als u denkt dat ik helemaal krankjorum ben geworden, heeft u het mis. Ik heb mij voor deze column laten inspireren door ‘Best Value Procurement’ van professor Dean Kashiwagi. Hij noemt het heel sjiek ‘Best Value Procurement’. Het is nog wetenschappelijk onderbouwd ook. Googelt u er gerust eens op, of bekijk onderstaand filmpje op YouTube!

Door Richard Engelfriet
Richard Engelfriet (1977) is ruim 12 jaar dagvoorzitter, trainer en spreker. Daarnaast is hij auteur van vele managementboeken, waarvan ‘Hoe vang ik een rat?’ en ‘Passie!’ de bekendste zijn. Engelfriet schrijft regelmatig columns en zingt in coverband Rizotto. Volg Richard Engelfriet op twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.