Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
27
02
17
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: E-procurement
Soort:

Inkoper benut voordelen inkoopsoftware onvoldoende

Op de vraag van InkopersCafe.nl of digitalisering een rol speelt binnen de inkoopafdeling is het antwoord van inkoper én hoogleraar zonder uitzondering ‘Ja’. Er wordt een scheef gezicht getrokken bij het geven van het antwoord. ‘Natuurlijk speelt digitalisering een rol’. Synertrade, leverancier van digitale inkoopoplossingen, krijgt echter andere signalen. Zij merken dat digitalisering niet hoog op de agenda staat bij inkoopmanagers en dat vele inkoopafdelingen die wél over inkoopsoftware beschikken, hier niet volledig tevreden mee zijn.

Synertrade heeft een onderzoek gedaan naar de status van inkoopdigitalisering binnen Nederland onder 206 inkoopfunctionarissen die werkzaam zijn bij bedrijven met een minimale omzet van 25 miljoen op jaarbasis. InkopersCafe.nl spreekt Marcel Doppenberg, country manager Benelux en UK van Synertrade, over de belangrijkste resultaten.

  1. Inkoper streeft naar strategisch partnership
    Uit het rapport blijkt dat de afdeling Inkoop zich niet langer richt op het realiseren van zo laag mogelijke prijzen bij leveranciers. Kostenreductie krijgt een andere invulling. Het besparen van kosten gaat veel meer over proceskosten, kostenefficiënt inrichten van inkoopprocessen en leveranciersmanagement. Sturing op de kwaliteit van geleverde producten en diensten en het borgen van tijdige levering worden steeds belangrijker.

    “Inkopers willen steeds meer een strategische partner worden voor hun interne klanten en leveranciers”, vertelt Doppenberg. “Inkopers willen waarde toevoegen aan de business en realiseren zich dat slecht presterende leveranciers, als gevolg van een focus op de prijs, schadelijk kan zijn voor het bedrijf. Natuurlijk blijven prijsonderhandelingen belangrijk, maar de samenwerking met leveranciers én interne stakeholders blijft het belangrijkst.”

  2. Inkoper is ontevreden over digitalisering binnen organisatie
    Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat het takenpakket van de inkoopafdeling steeds verder uitgebreid wordt. De toenemende complexiteit vraagt om meer digitaal gereedschap. Hoewel de respondenten erkennen dat digitalisering cruciaal is voor het succes van de afdeling, typeren zij de huidige situatie op het gebied van digitalisering als onvoldoende. Vooral ziekenhuizen en andere grote zorginstellingen zijn massaal ontevreden over hun huidige inkoopsystemen.

    Wat is de reden voor deze ontevredenheid? “De functionaliteiten van het pakket sluiten niet goed aan bij de behoeften van de business of bij het dagelijkse proces. Dit komt voort uit een slechte voorbereiding of onzekerheid. Ik merk dat inkopers gewend zijn om voor anderen in te kopen, maar het moeilijk vinden om hun eigen behoeftes te definiëren. Het onderzoek toont daarnaast aan dat het aanbod van leveranciers als ondoorzichtig wordt ervaren.”

  3. Inkoopsoftware zorgt voor efficiency en kostenbesparing
    Bij de organisaties die al over inkoopsoftware beschikken, is gevraagd wat de inzet van de software tot nu toe heeft opgeleverd. Efficiencyverbetering is hierop het eenduidige antwoord. Op nummer 2 staat kostenreductie en op nummer 3 verbetering van de kwaliteit van de ingekochte producten en diensten.

    “Een softwaresysteem zorgt ervoor dat inkopers veel sneller kunnen werken. Er is minder personeel en minder tijd nodig om tot hogere kwaliteit te komen. Dat is vooral de besparing en winst die je realiseert met digitale processen. De efficiencywinst zit ook in andere business units. De tailspend wordt vaak decentraal geregeld. Niemand weet waar de ander mee bezig is. Dit is met een softwaresysteem veel overzichtelijker”, aldus Doppenberg.

    Organisaties die naar eigen zeggen over onvoldoende softwarematige inkoopondersteuning beschikken, verwachten dat zij minimaal 7,5 procent kunnen besparen op inkoop van derden als ze het juiste digitale gereedschap zouden hebben. Inkoopmanagers die hun digitale processen wel op orde hebben, geven aan dat hun inkoopkosten zo’n 11,5 hoger zouden zijn zonder inzet van de juiste software.

Op zoek naar een actueel overzicht van inkoopsoftware? Bekijk dan onze inkoopsoftwaretool.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.