Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
03
12
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Sander van den Broek
Dossier: Inkoop
Soort:

Inkoper als robot

Het mooie van jaren aan de zijlijn meelopen is dat je je niet meer laat afleiden door hypes. En één garantie heb je: ze komen vroeg of laat voorbij. Een greep uit de inkoophypes van de afgelopen jaren: (reversed) e-auctions, outsourcing, marktplaatsen, Lean en nu Best Value Procurement. Ik realiseer me goed, dat ik deze thema's iets negatiefs meegeef door het een hype te noemen. En eigenlijk doel ik niet zo zeer op het thema an sich, maar de onevenredige hoeveelheid aandacht die het thema op dat moment krijgt.

Maar hoe zit het met deze gehypte onderwerpen? Is het terecht dat ze zoveel aandacht hebben gekregen? Hoe komt dat eigenlijk? En is dat erg?

De reden dat er een hype ontstaat is logisch: er is iets nieuws, dat door een bepaalde groep als belangrijk wordt ervaren of waar een bepaald belang bij gediend is. In zakelijk Nederland heeft dat doorgaans te maken met een nieuw bedrijfskundig model of een nieuw product of productieproces waar een model aan opgehangen wordt.
Er zijn aanhangers die het licht gezien hebben en anderen die even de kat uit de boom kijken. Een grijs middengebied is er niet. Er is een groep die de nieuwe waarheid predikt (zeggen ze) en een groep die de voordelen nog niet (h)erkent. Die tegenstelling leidt tot stevige standpunten. Die vervolgens weer leiden tot felle discussies. Zelden heeft een van de twee gelijk. De waarheid ligt meestal in het midden.

Hypes zijn vaak nieuwe ideeën of modellen, die nog nader genuanceerd of onderzocht moeten worden. Dat geldt uiteraard ook voor inkoop gerelateerde onderwerpen. Wat vaak vergeten wordt, is dat geen enkel bedrijfskundig model alomvattend kan zijn. Daarvoor zijn organisaties, bedrijfsculturen, producten en vooral mensen veel te complex. Een model is per definitie een poging de werkelijkheid te vereenvoudigen om die analyseerbaar te maken. Het zou ook te mooi zijn. Je stopt het model in een computer en laat een robot de beslissingen nemen.

Zelden is een model zaligmakend. Dat was Kraljic niet en dat zal bijvoorbeeld Best Value Procurement ook niet zijn. Want zeg nou eerlijk… een inkoper is toch geen robot?!

Door Sander van den Broek
Sander van den Broek is oprichter en eigenaar van Inkopers-Cafe. Studeerde Technische Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente (afstudeerrichting Logistiek en Inkoop). In het dagelijkse leven directeur van Buildnet Webservices.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.