Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
06
09
13
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoop
Soort:

De inkoper: balancerend tussen waardevol en waardeloos

Het belang van inkoop en dus ook van de inkoper zelf is de laatste jaren in rap tempo toegenomen. De ontwikkelingen binnen en buiten ons vakgebied vliegen ons om de oren. De vraag is echter waar nu we precies staan met ons vak in deze heftige tijden en waar we naar toe gaan. Nog belangrijker is waar we als inkoper staan en welke uitdagingen ons nog wachten. Dat laatste verschilt natuurlijk van organisatie tot organisatie, maar het zou toch mogelijk moeten zijn om met zijn allen een gedeeld beeld over de inkoper te creëren.

De inkoper centraal
Recentelijk stonden er in een tijdsbestek van een paar weken een aantal artikelen op inkopers-café met titels als ‘groeiende vraag naar communicatief sterke inkoper’, ‘inkoper overschat zichzelf’, ‘de inkoper van de toekomst is een machine’, ‘inkopers plakken massaal eigen logo op de deur’ en een blog van Mark van Gaal over ‘De NCW van Inkoop’

Met name van de inhoud van de artikelen zou je als inkoper de weg aardig kwijt kunnen raken. Moet ik me nu concentreren op mijn communicatieve vaardigheden, mijn merk beter wegzetten binnen de eigen organisatie of mezelf er bij neerleggen dat mijn werkzaamheden voor een groot deel worden overgenomen door computers? En als ik een keuze of geen keuze maak, overschat ik mezelf dan of niet? Ben ik waardevol of waardeloos voor mijn organisatie?

Image is everything of toch niet
Welke waarde voegen wij toe en wat zijn wij als inkoper waard voor onze organisatie en de samenleving? En heel belangrijk, hoe zien onze interne klanten ons? Zonder interne klanten met hun behoeften is er namelijk helemaal geen inkoop nodig. Het zijn misschien vragen waar je als inkoper niet iedere dag bij stilstaat, maar wel vragen die van wezenlijk belang zijn voor ons huidige en toekomstige functioneren. Het blog van Mark van Gaal vatte het wat dat betreft perfect samen.

“Inkoop blijkt bij veel organisaties een jarenlang platgeslagen proces, gericht op (snelle) kostenbesparingen. Daarvan kan lastig een strategische bijdrage worden verwacht. Het is tijd om te investeren in uw inkooporganisatie en de competenties van uw inkopers. Bouw aan een organisatie die in staat is op strategisch niveau te acteren en waarde toe te voegen, dan zal Inkoop ook in de nieuwe realiteit van morgen een sterk positieve Netto Contante Waarde opleveren.”

SWOT-analyse en business case
Voortbordurend op de titel van Mark zijn blog is het de vraag of wij als inkopers onze huidige en toekomstige Netto Contante Waarde kunnen concretiseren en kwantificeren. Of blijft het bij wat gemeenplaatsen? Hoe ziet de SWOT-analyse van de inkoper eruit en zijn wij in staat een business case van ons eigen functioneren uit te werken? Durven we als inkopers die confrontatie met onszelf wel aan?

Seminar ‘De waarde van de inkoper’
Wij vanuit team Inkopers tegen Kanker (ITK) wel. Vandaar dat we op woensdagmiddag 11 september van 12.15 tot 19.00 uur ons jaarlijkse seminar met dit jaar als titel ‘De waarde van inkoop’ organiseren samen met NEVI Kring Oost Nederland. Het seminar vindt plaats op het Nationaal Sport- en Congrescentrum Papendal in Arnhem.

Onder leiding van Richard Engelfriet zal een veelzijdige, deskundige en gepassioneerde groep sprekers (onder andere Jos Burgers, Jaap Bressers en Bart Vos) antwoord geven op vragen over de waarde van de inkoper. Laat je verrassen door de verschillende invalshoeken en lever een concrete bijdrage aan de discussies.

Bekijk het volledige programma op https://www.nevi.nl/events/nevi-kringbijeenkomsten?onid=87807 . Meld je daar aan en je zult getuige zijn van een bijzondere middag, zo leert ons de ervaring van vorig jaar.

Verder twee video’s van sprekers die je niet iedere dag op een inkoopseminar tegenkomt:


Helaas werden wij vanuit Inkopers tegen Kanker in de aanloop naar dit seminar geconfronteerd met heel veel commotie rondom de besteding van het (mede door ons) via Alpe d’HuZes voor het KWF ingezamelde geld. Omdat de commotie startte met het nieuws over het declaratiegedrag van Coen van Veenendaal en Coen een van de sprekers op ons seminar was, stonden wij voor een dilemma. Na uitgebreid en zorgvuldig overleg heeft het bestuur van Inkopers tegen Kanker besloten om Coen van Veenendaal niet als spreker uit te nodigen. Wij zijn van mening dat zijn aanwezigheid en de daaruit volgende gesprekken momenteel teveel afleiden van het programma van de middag ‘De waarde van de inkoper’. Omdat wij volgend jaar wederom vanuit Inkopers tegen Kanker een seminar zullen organiseren en deelnemen aan Alpe d’HuZes met ons eigen team, zullen wij in een later stadium terugkomen met een standpunt in deze kwestie.

Voor inhoudelijke informatie over alle commotie die is ontstaan, verwijzen wij naar de volgende site:
http://overons.kwfkankerbestrijding.nl/nieuws/Pages/nieuws-pagina.aspx?nieuwsid=702

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.