Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
13
02
12
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Rosa de Buisonjé
Dossier: Inkoop
Soort:

Inkoper gebaat bij meerwaarde verkoper

Het spel tussen inkoper en verkoper werd altijd al op scherp gespeeld, maar volgens Paul Van Hek, directeur van salesadviesbureau RedFoxBlue, ligt de macht nu geheel bij inkopers. Het is volgens Van Hek essentieel dat verkopers meerwaarde kunnen bieden aan inkopers.

De meerwaarde voor inkopers wordt volgens Van Hek gecreëerd door een win-winsituatie neer te leggen. “De verkoper levert zijn producten dan bijvoorbeeld goedkoper dan normaal, maar smeert het aantal producten over een langere periode uit”, aldus Van Hek op de website van Sprout. Zo heeft de verkoper een afnamegarantie en profiteert de inkoper van een scherpe prijs en betaling die hij kan verdelen over een langere periode.

Stimuleer inkoper
Edwin de Haas, directeur bij salesadviesbureau Canvass Company, gaat een stapje verder. “Als de inkoper een lagere prijs wil, moet je [als verkoper, red.] de bal terugkaatsen.” Volgens De Haas stimuleert de verkoper de inkoper op die manier om uiteindelijk toch akkoord te gaan met een hogere prijs of afnameverplichting. Het laatste waar inkopers op willen bezuinigen is service of kwaliteit. De Haas is van mening dat verkopers hier juist op moeten korten om zo hun afnamegarantie te realiseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.