Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
12
09
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoopboeken
Soort:

Inkoper innoveer!

Bevel of geen bevel, dat is de vraag. Als je de titel van het boek ‘Inkoop innoveer!’ voor het eerst ziet, krijg je misschien de indruk dat de auteurs je een dienstbevel geven. Zeker door het uitroepteken in de titel. En dat het niet opvolgen van dit dienstbevel vervolgens leidt tot strenge straffen. Het tegendeel is echter het geval. Inkoop innoveer! is een welgemeend advies aan de inkoper of inkoopafdeling de kansen te grijpen die er liggen.

Vier verschillende invalshoeken

De vier auteurs belichten ieder vanuit hun eigen invalshoek (inkoopmanagement, innovatiemanagement, HRM, verander- en kennismanagement) de mogelijkheden voor de ambitieuze inkoper van vandaag. Bij het schrijven werd gebruik gemaakt van literatuurverkenning en ervaringen van een groot aantal inkopers uit de praktijk tijdens  een aantal rondetafelbesprekingen. Dit alles met het doel een praktische bijdrage te leveren aan de verdere professionalisering van het inkoop en een versterking van de organisatie.

Doelgroep

Het boek is volgens de auteurs niet alleen bedoeld voor inkopers, maar ook (vooral!) voor executive managers en collega’s uit andere disciplines. Dat merk je vooral in de gedeelten waar de bij de inkopers reeds bekende inkooptheorieën en modellen worden gebruikt om bepaalde gedachten en aanbevelingen nader toe te lichten.

Voor de gemiddelde inkoper zijn dat de gedeelten waarvan je zegt: “ken ik al, weet ik al, heb ik al gezien”. Dat leid je helaas wat af van de boodschap die de auteurs in dit boek over de bühne proberen te krijgen. Omdat het boek met name bedoeld is voor de niet-inkoper zal het deze doelgroep waarschijnlijk minder hinderen.

Ontwikkelingen

In de eerste deel van het boek beschrijven de vier auteurs de inkoop-thema’s die naar hun idee kansen bieden. Daarbij worden de invalshoeken vernieuwingen en verbeteringen, ontwikkelingstadia, innovatie, mens en leiderschap belicht. Als je als inkoper in dit eerste deel om de bekende modellen heen leest (jaja, er wordt wel wat van je gevraagd) hou je in ieder geval een aantal gedachten over die je uitnodigen bepaalde onderwerpen als bijvoorbeeld innovatie verder uit te diepen 

Innovatie als toegevoegde waarde

Met name het aspect van innovatiemanagement kom je namelijk niet te al te vaak tegen in inkoopboeken. Het werd dus tijd dat er weer eens aandacht werd geschonken aan dit onderwerp. Vandaar ook dat de hoofdstukken over innovatie met veel interesse werden gelezen en gewaardeerd. Vervolgens log je dan in op de site van inkoperinnoveer die als discussie platform beschikbaar is gesteld. Door het aanklikken kom je echter op de persoonlijke site van een van de auteurs, Jeff Gaspersz. Daar vind je het discussie-platform helaas niet terug. Wel een aantal publicaties en boektitels, die de nieuwsgierigheid naar het onderwerp innovatie als hulpmiddel voor de verdere inkoop-professionalisering zeker hebben aangewakkerd.

Praktische adviezen

In het tweede deel van het boek komen de praktische adviezen aan de orde in een 20-tal korte hoofdstukken die telkens worden afgesloten met een tip en één of meer uitspraken van inkoopspecialisten. Het taalgebruik is compacter en je vliegt door de hoofdstukken heen. De onderwerpen zijn zeer divers en afkomstig uit de dagelijkse praktijk van de deelnemers aan de rondetafelbesprekingen. Haal hier uit wat je nodig denkt te hebben voor de ontwikkeling van de inkoopfunctie binnen je eigen organisatie.

Eindoordeel

Het boek is bedoeld als een warm pleidooi richting inkopers de kansen om hen heen te grijpen. Of deze opzet slaagt, is aan de bezoekers van inkopers-cafe.nl die het boek hebben gelezen of nog gaan lezen. Waar het boek in ieder geval wel in slaagt, is de nieuwsgierigheid op te wekken voor het onderwerp innovatie. Dat een dergelijk veelomvattend onderwerp in dit boek niet zeer diepgaand kan worden uitgewerkt, neem je daarbij voor lief.

Waar het boek voor jou als inkoper ook van nut kan zijn, is als relatiegeschenk voor collega’s in je omgeving die met inkoop te maken hebben. Zij zullen door de verschillende invalshoeken waarschijnlijk met een andere blik naar hun collega inkopers kijken.

Wat achterwege had kunnen blijven zijn de uitspraken van collega inkoopspecialisten, die af en toe het niveau van tegeltjeswijsheden niet ontstijgen. Overbodig omdat een deel van die uitspraken ook nog eens verwerkt is in de tekst en daar meer diepgang en waardevolle achtergrondinformatie biedt.

Beoordeling: ***

Bestellen

Klik hier om het boek ‘Inkoop innoveer!’ direct te bestellen.

Aanvullende literatuur


  • Betere productinnovatie met Inkoop, auteurs Wynstra, Botter, Kluwer

  • Professioneel Inkopen, Hoofdstuk 3 over productinnovatie, auteurs Gelderman, Albronda, Stenfert-Kroese

  • Creativiteit en innovatie, Fons Trompenaars, John Cleese, Nieuw-Amsterdam

  • Dagelijks innoveren, Jeff Gaspersz, Pearson Education 

Boekgegevens

Auteurs:


  • Jacques Reijniers is hoogleraar inkoopmanagement (NEVI-leerstoel) aan Nyenrode Business Universiteit en directievoorzitter van Het NIC

  • Jeff Gaspersz is hoogleraar innovatiemanagement aan Nyenrode Business Universiteit en adviseur innovatie

  • Yolanda Marijnen is managing consultant inkoopposities bij Van der Velde Groep

  • Jan Roddeman is kennismanager en trainer bij NEVI Inkoopacademie

Paperback / 175 blz. / Nederlandstalig

Pearson Education Uitgeverij / 1e druk / 2009

ISBN-13: 9789043017312

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.