Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
26
04
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Categorie: Overheidaanbesteding
Soort:

Inkoper is slechte verkoper

Het blijkt dat inkoopactiviteiten niet door een specifieke inkoopafdeling maar door door anderen binnen de organisatie worden verricht. Strategische doelen bij inkoop liggen met name op het garanderen van de continu?teit van toeleveringen. het meehelpen onderscheiden van de eigen organisatie naar de buitenwacht en de bijdrage aan een optimaal ondernemingsresultaat. In de praktijk van alle dag zetten bedrijven inkoop slechts in voor het routinewerk of probleemgevallen.

Over het algemeen voeren bedrijfsafdelingen als onder meer de directie. calculatie. projectleiding de inkooptaken uit. De directie neemt vaak de grotere overeenkomsten voor haar rekening. De calculatie maakt reeds in de aanbestedingsfase een voorselectie van potenti?le leveranciers. De projectleider is financieel eindverantwoordelijk voor het project en bepaalt in hoge mate de leverancierskeuze. En de uitvoerder lost dagelijkse problemen op de bouw met zijn eigen leveranciersnetwerk op.

Accepteren
De inkoper klaagt; hij is niet de spin in het web. maar de prooi gevangen in een web van politieke en tegenstrijdige belangen. Veel inkopers zitten bij de pakken neer en accepteren de ontstane situatie. De tijd is dan volgens mij ook rijp dat de inkoper een andere pet op zet: de verkooppet. Het fenomeen inkoopmarketing doet hier zijn intrede. Ik bedoel hiermee ?het vermarkten van de inkoopfunctie in de eigen organisatie?. Een voorbeeld is het meekrijgen van interne belanghebbenden teneinde een bepaalde leverancier te selecteren. Ook ontstaat weerstand bij initiatieven tot behoeftebundeling over vestigingen middels een raamcontract. Daarbij wordt inkoop niet of onvoldoende serieus genomen bij het bepalen van de specificaties. Te vaak is de ?deal? al gemaakt en mag inkoop enkel nog het contract maken. Of inkoop moet nog onderhandelen terwijl de leverancier al lang weet dat hij de opdracht krijgt. Het nemen van deze hindernissen is vaak veel lastiger dan de inkooptrajecten met de leveranciers.

Toegevoegd
De inkoper is een leverancier van diensten aan zijn interne klanten. Dit betekent dus dat hij dezelfde taken moet uitvoeren als de gemiddelde vertegenwoordiger of account manager van zijn toeleveranciers. Belangrijk is dat hij communiceert met de interne klant. continu zijn product (inkoop) over de ?b

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.