Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
19
12
Wiebe Konter
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Wiebe Konter
Categorie: Column
Soort:

Inkoper maakt het verschil dankzij algoritme

Inkoper maakt het verschil dankzij algoritme

Amazon introduceert Amazon Go, een supermarkt zonder kassa’s. De eerste vestiging wordt begin volgend jaar geopend in Seattle. Je loopt simpelweg naar binnen, scant een QR-code, pakt alles wat je nodig hebt en loopt weer naar buiten. Algoritmes en techniek doen de rest. Met Amazon Go wil de grootste webwinkel ter wereld nu ook de grootste supermarkt ter wereld worden.

Amazon Go is de supermarkt van de toekomst. Vol automatisch en data gedreven met behulp van computer vision, deep learning algorithms en sensor fusion. Blijkbaar zijn dit dus niet alleen maar buzzwoorden. Alleen het bijvullen van de schappen is bij de nieuwe supermarkt nog mensenwerk, al zal daar in de toekomst ook wel een oplossing voor komen. Automatisering dendert immers in sneltreinvaart door.

Terwijl iedereen stug de andere kant op blijft kijken, staat de inkoopbranche aan de vooravond van een soortgelijke technologische revolutie. Het is nu instappen of de trein missen.

Als inkoper loop je dagelijks tegen je limiet aan. Het aantal producten waarvan je echt weet hoe het zit, is vaak beperkt tot enkele honderden. Daarbij speelt ervaring een grote rol, want je kan niet voor elk product een diepgaande analyse doen. Een algoritme kent deze limieten niet en analyseert moeiteloos voor duizenden producten wat, wanneer en hoeveel in te kopen. Prijzen bij concurrenten, de Google ranking, marketing budgeten: uiteenlopende variabelen worden automatisch meegewogen in het inkoopadvies. Het is al mogelijk.

Kan InkopersCafé daarmee sluiten? Verdwijnt de baan van de inkoper? Goed nieuws, het antwoord is nee. Hoewel inkopers zich niet langer bezighouden met operationele taken - bepalen wat, wanneer en hoeveel in te kopen – is er nog steeds een belangrijke analytische rol voor hen weggelegd. Sterker nog: die is allesbepalend. Een inkoper zet de lijnen uit, bepaalt de kaders, en maakt beslissingen over uitzonderingen.

Inkoop wordt daarmee een samenspel tussen techniek en menselijke monitoring. Het algoritme stelt inkopers in staat om te sturen op het geheel in plaats van op individuele producten. Leveren mijn leveranciers zoals ze beloven? Hoe ga ik betere voorwaarden onderhandelen? Waar valt nog winst te behalen? Ik zie een uitzonderlijke order, hoe ga ik daarmee om? Dat zijn de thema’s waar de ‘inkoper van morgen’ zich mee bezighoudt.

Vergelijk het met het werk van marketeers. Waar zij voorheen zelf advertenties inkochten, bepalen algoritmes tegenwoordig binnen enkele milliseconden waar en tegen welke kosten online advertenties worden ingekocht. Het is aan de marketeer om de algoritmes te voorzien van de juiste input en bij te sturen waar nodig. Jezelf als inkoper klaarstomen voor de nieuwe fase? Ontwikkel je analytisch vermogen en zorg dat je de perfecte menselijke partner wordt van de inkoopalgoritmes.

Wiebe Konter
Door Wiebe Konter
Wiebe Konter is mede-oprichter van Optiply. Met inkoopalgoritmes op maat zorgt Optiply voor minder voorraad en meer verkopen in de e-commerce.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.