Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
11
12
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort:

“Inkoper moet sturen op kwaliteit en duurzaamheid”

“Inkoper moet sturen op kwaliteit en duurzaamheid”

“Veel bedrijven leggen bij hun inkoop nog steeds eenzijdig het accent op kostenreductie”, stelt Arjan van Weele, hoogleraar inkoopmanagement aan de Technische Universiteit Eindhoven.“Dit leidt slechts tot winstmaximalisatie op de korte termijn. Een bedrijf moet ook aan de inkoopkant op kwaliteit en op duurzaamheid sturen. Daar worden het bedrijf én de samenleving uiteindelijk veel beter van.”

Bedrijven veronderstellen vaak dat ze hun kosten het meest effectief beheersen door zo goedkoop mogelijk in te kopen. “Dat zie je bij Albert Heijn, dat eind 2014 aan zijn leveranciers meedeelt dat de facturen met 2% worden gekort en dat de betalingstermijn wordt opgerekt van zestig naar negentig dagen. Jumbo kan dan niet achterblijven natuurlijk. Die deed enkele maanden later hetzelfde”, zegt Van Weele tegen het FD.

Focus op kwaliteit
“Lidl werkt een stuk slimmer”, vindt de hoogleraar. “Ook Lidl stelt harde eisen aan zijn leveranciers, maar is veel sterker gericht op kwaliteit. Lidl focust op een beperkt assortiment en werkt met de betrokken leveranciers aan hoge kwaliteit en efficiënte logistiek. Natuurlijk eist men een scherpe prijs, maar die laat wel enige marge voor de leverancier. Zo slaagt Lidl erin groente van hoge kwaliteit te leveren, een scherpe consumentenprijs te bieden én een duurzame relatie met de leverancier op de bouwen. Dat is veel constructiever. Inkopers moeten niet alleen op kosten knijpen. Het gaat om de vraag hoe je beter, slimmer en duurzamer het proces van fabrikant tot eindconsument kunt organiseren.”

Duurzaamheid
Ook duurzaamheid binnen inkoop is volgens Van Weele belangrijk. “Wie daar op inzet, kan belangrijke productvernieuwing teweegbrengen. Als je wilt bijdragen aan de vermindering van de uitstoot van CO2 dan stuit je meteen op de vraag hoe schoon je leveranciers produceren. Deze bepalen 20 tot 40 procent van de totale milieuvoetafdruk van een onderneming. De uitdaging is dan om samen met je leveranciers veel schoner te gaan produceren. Dat kan tot nieuwe exportproducten leiden.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.