Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
16
07
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Onderzoek
Soort:

Inkoper overschat zichzelf

Inkopers overschatten zichzelf schromelijk, of de rest van hun organisatie dicht hen juist te weinig waarde toe. Het verschil in perceptie tussen inkopers en niet-inkopers van bedraagt meer dan 20 procent. 

Uit Amerikaans onderzoek, uitgevoerd door managementadviesbureau Source One, blijkt dat inkoopafdelingen zichzelf een veel hogere waarde toedichten dan hoe de rest van de organisatie hen ziet. Het verschil tussen de twee groepen is maar liefst 21 procent. Het verschil is verhouding tussen het aantal inkopers dat hun prestaties ziet als ‘goed’ of ‘uitstekend’ (de derde optie waar zij uit konden kiezen was ‘voldoende’) en het deel van de niet-inkopers die inkoop als goed of uitstekend beoordelen. 

Of inkopers zichzelf nu schromelijk overschatten of dat de rest van hun organisatie hun prestaties juist niet voldoende waarderen, dat maken de onderzoekers niet helemaal duidelijk. Maar in hun rapport hebben zij wel aandacht voor de manier waarop inkopers zichzelf verkopen binnen hun organisatie. Een grote meerderheid van de respondenten in inkoopfuncties zegt namelijk bezig te zijn met het marketen van zichzelf binnen het bedrijf, maar gevraagd naar de daarvoor gebruikte methodes noemen zij als meest populaire methodes ‘rapportages’ en ‘transparantie’.

Proactieve marketing geen prioriteit
Het simpelweg op de hoogte houden van anderen in het bedrijf van wat je aan het doen bent, is geen marketing. Het is juist niet meer dan vanzelfsprekend en in veel organisaties zelfs een verplichting. Dat zeggen althans de onderzoekers. Volgens hen getuigen ook de daarna meest genoemde methodes (training en het betrekken van stakeholders) ervan dat inkoopafdelingen het proactief intern marketen van hun functie en werkzaamheden niet als prioriteit zien. Dit is waarschijnlijk de voornaamste oorzaak van het grote verschil in de perceptie van inkoop, zo concluderen zij. De meerderheid van de niet-inkopers heeft namelijk geen flauw benul van wat de inkoopafdeling in hun organisatie eigenlijk doet. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.