Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
23
06
14
Sander Koopmans
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
3
Door Sander Koopmans
Dossier: Inkoop
Soort:

Inkoper staat www.buitenspel.nl

Eén van de vakgebieden die snel veranderen is het marketing vak. De marketeers communiceren in toenemende mate online. Daarmee is er een enorme verschuiving van marketing budget van offline naar online. Op dit moment heeft menig inkoper te weinig kennis om een goede rol te spelen bij de inkoop van online marketing.

Het is natuurlijk een logische ontwikkeling, online wordt binnen marketing steeds belangrijker. Niet alleen kopen we steeds meer online, ook de marketeer gebruikt in toenemende mate het online kanaal om te communiceren. In een publicatie op Marketingonline stond in 2012 dat 75% van de marketeers extra budget naar online verschuift. Zelfs één derde gaf in 2012 al aan dat dit meer dan 50% van het totale marketing budget zou zijn. Dit zal nu, in 2014, alleen maar meer zijn. Door deze verschuiving wordt de inkoper geconfronteerd met een totaal nieuw inkooplandschap en wordt de inkoper geconfronteerd met onder andere een heleboel drie letterige afkortingen zoals SEA, SEO, AFM, CPM, CPV en nog vele meer. Teveel inkopers zijn onvoldoende op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Daarmee, om in de WK termen te blijven, staan zij buiten spel en kunnen zij niet scoren in het inkoopproces.

En dat is jammer, temeer omdat de marketeer veelal ook zoekende is binnen dit nieuwe speelveld. Een effectieve inzet van het online marketing budget is afhankelijk van professionele inkoop op zowel strategisch als tactisch vlak. De online dienstverleningsmarkt ontwikkelt zich zo snel dat het ook voor veel marketeers lastig is om bij te blijven. Er komen steeds weer nieuwe online mogelijkheden die voor de marketeer van waarde zijn. Door deze constante ontwikkeling is ook de leveranciersmarkt enorm in beweging. Er komen nieuwe partijen bij, er zijn verschuivingen in de dienstverlening, de toppers op bepaalde gebieden switchen van bureau. Er is veel verloop binnen de bureaus en op bijvoorbeeld SEA (Search Engine Advertising) zijn er toppers in de markt die je, als je een top prestatie verwacht, in wilt huren. Daarmee is het bepalen wie de beste leverancier voor de gevraagde dienst is lastig en is het onvoldoende om te vertrouwen op de traditionele generieke marketing bureaus.

Echter, als de inkoper zich snel laat bijscholen biedt online marketing een mooie kans om gezamenlijk met de marketeer op te trekken. Het aanreiken van goed presterende leveranciers wordt zeker in dank afgenomen. Daarnaast kan de inkoper een grote rol spelen in het onderhandelen van de tarieven en het uitwerken van resultaatafhankelijke beloningsmodellen. Niet alleen is hier in het verleden weinig aandacht voor geweest, de prijsontwikkeling gaat ook erg snel. Bijvoorbeeld voor Affiliate Management is de concurrentie groeiende. Twee grote namen op dit gebied zijn Zanox en Daisycon. Door deze concurrentie worden de tarieven steeds lager, dit moet de inkoper weten en natuurlijk gebruiken in haar onderhandelingen. Naast het aandragen van goed presterende leveranciers en marktconforme tarieven kan de inkoper ook van waarde zijn door de wederzijdse verplichtingen goed vast te leggen. In veel online gerelateerde contracten is niet duidelijk omschreven waar de leverancier voor aan de lat staat en wat de verplichtingen zijn voor de inkopende partij.

Kortom, zorg dat je als inkoper niet buiten spel komt te staan, maar zorg dat je het marketing team en daarmee de gehele onderneming kan helpen scoren.

Sander Koopmans
Door Sander Koopmans
Sander Koopmans is 14 jaar lang actief binnen inkoop en is nu werkzaam als inkoop adviseur bij Adjust. Sander heeft zich gespecialiseerd in de inkoop van marketing.

Reacties:

  • Anoniem | 03-07-2014 om 12:02

    Hoi Sander,

    Herkenbaar probleem waar ik mijn inkoop MarCom team graag bij zou willen helpen. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik geen goed persoon/leverancier kan vinden die mijn team die training kan aanbieden. Jij wellicht nog tips?

  • Anoniem | 09-07-2014 om 16:04

    Yep, Storm MC heeft goede academies.

  • Anoniem | 04-07-2015 om 03:03

    That’s a posting full of ingtshi!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.