Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
08
05
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Inkoop
Soort: ,

“Inkoper verandert in innovatiemanager”

“Innovatie speelt een steeds grotere rol”, ziet Jelle Wenselaar, directeur van inkoopadviesbureau Het NIC. “Inkopers focussen steeds meer op het ontwikkelen van producten samen met de leverancier. Dat kan in de praktijk nog wel eens tegenvallen. Je oogst namelijk wat je de afgelopen jaren gezaaid hebt. Als je de afgelopen jaren alleen op kosten gestuurd hebt, dan hebben leveranciers hier waarschijnlijk hun processen op ingericht. De switch naar samenwerking en innovatie heeft dan even tijd nodig.”

Desalniettemin zijn er verschillende populaire inkoopmethoden die innovatie kunnen stimuleren, zoals Best Value. “Best Value wordt echter vaak te bekrompen toegepast. Inkopers denken vaak dat wanneer ze Best Value in de inkoopprocedure opnemen, dat dit direct zorgt voor innovatie. Dan ga je voorbij aan het echte doel. Best Value is namelijk geen aanbestedingstrucje”, stelt Wenselaar.

Is innovatie gewenst?
De gedachte achter deze methode moet volgens de NIC-directeur al veel eerder toegepast worden. “Je moet de handen al ruim een half jaar voor de aanbesteding ineen slaan met belanghebbenden binnen de organisatie, zodat je de doelstellingen scherp krijgt. Analyseer daarnaast met minimaal de budgethouder (business verantwoordelijke), maar het liefst in breder verband, het verleden en kijk vervolgens naar de toekomst. Wat hebben we geleerd en waar willen we over een paar jaar staan? Als je dit goed bespreekt, kom je misschien wel tot de conclusie dat innovatie helemaal niet gewenst is. Wil je in de zorg bijvoorbeeld volledig geautomatiseerde volgsystemen? Die brengen namelijk ook een keerzijde met zich mee, want je hebt mensen nodig die dit gaan beheren. De totale kosten gaan hierdoor misschien wel omhoog de eerste paar jaar. Daar moet je bewuste keuzes over maken.”

ICT uitbesteden
Het NIC timmert hard aan de weg om deze vraagstukken voor een groeiende groep opdrachtgevers in goede banen te leiden. Ook op het gebied van ICT-outsourcing. “Waarom zou een onderwijsinstelling bijvoorbeeld nog een eigen ICT-afdeling moeten hebben? Als het gaat om het beheer van de software, dan kun je het ook succesvol in zijn geheel of gedeeltelijk uitbesteden. Veel systeemgebruik vindt tegenwoordig ook na schooltijden plaats, als alle studenten thuis zijn. De belasting voor de infrastructuur is dus veel groter geworden na de reguliere lestijden. Voor een eigen ICT afdeling kan dat zeer ongelukkig uitkomen wat betreft het nakomen van de interne service.”

Innovatiemanagement
“Inkopers gaan steeds belangrijker worden”, voorspelt Wenselaar. “Er komen nieuwe rollen en profielen. De traditionele inkoper bestaat bijna niet meer en is een competente relatiemanager geworden. Op een gegeven moment zullen bepaalde inkopers als innovatiemanager gezien worden. Dat zal zeker nodig zijn om met krappe budgetten bijvoorbeeld flinke duurzaamheiddoelstellingen te realiseren.”

Dit artikel komt voort uit de het gold partnership met Het NIC.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.