Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
13
04
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Inkoop
Soort: ,

Inkopers ABN AMRO bemoeien zich met de bedrijfsstrategie

Inkopers ABN AMRO bemoeien zich met de bedrijfsstrategie

Er waait een frisse inkoopwind door ABN AMRO. Een jaar geleden nam Marjolein Goense het stokje van de toenmalige CPO over. Sindsdien is het haar ambitie om met inkoop een bredere impact te maken. “Ik wil dat de focus meer gaat liggen op de strategische relevantie voor de bank als geheel, in plaats van op savings”, vertelt zij aan InkopersCafe.nl.

Goense wil de businessstrategie vertalen naar de inkoopstrategie. “Waar vroeger vooral op kosten gestuurd werd, willen we het nu breder trekken. Wat zijn de strategische prioriteiten voor de bank?Enerzijds is dat IT-gerelateerd, namelijk het sneller naar de klant brengen van digitale oplossingen. Anderzijds heeft ABN AMRO een sterke focus op duurzaamheid. Natuurlijk blijft een kostenfocus altijd belangrijk, maar die voordelen zien we toch wel terug in de resultaten. Het zit in de haarvaten van inkopers dat ze best value for money willen realiseren. Daarom kunnen we het accent nu verleggen naar het creëren van strategische relevantie voor de bank als geheel, maar ook voor specifieke afdelingen en individuele stakeholders.”

Bijdragen aan bedrijfsambities
Het afgelopen jaar heeft Goense al een mooi project op haar naam weten te zetten. Samen met Facility Management heeft Inkoop namelijk een circulair paviljoen op de Zuidas verwezenlijkt. “Het was intern geen moeilijke discussie, omdat het naadloos aansluit op onze duurzaamheidsstrategie, hoewel zo’n circulair gebouw wel duurder is dan een normaal gebouw. Uiteindelijk hebben we het toch doorgezet, omdat we geloven dat het extra waarde oplevert en je een circulair gebouw ook anders kunt waarderen, doordat materialen herbruikbaar zijn. We zijn een partnership aangegaan met een behoorlijk aantal leveranciers. Voor deze partners was het ook pionieren, want een volledig circulair gebouw had geen van hen ooit gemaakt. Wat is bijvoorbeeld een circulaire lift? Of circulaire beeldschermen? Het is uiteindelijk een hartstikke mooie showcase geworden. ABN AMRO heeft namelijk de ambitie om ook het commerciële vastgoed dat we financieren te verduurzamen. Dan is het leuk om je klanten dit gebouw te laten zien om hen te enthousiasmeren voor duurzaamheid en circulair bouwen. Dit project laat zien dat we niet alleen voor onszelf in hoeven te kopen, maar ook naar buiten kunnen treden en zo kunnen bijdragen aan de ambities van de bank en maatschappij.”

Treed buiten inkoopmandaat
Ook heeft de CPO haar team afgelopen jaar gemotiveerd om buiten het inkoopmandaat te treden. “We hebben, samen met Corporate Strategie, onderzocht hoe de spend op consultancy duurzaam verlaagd kan worden. We huren behoorlijk veel consultants in. Op een gegeven moment is het afgelopen met het drukken op de kosten, als het volume niet naar beneden gaat. We hebben gekeken naar de oorsprong van het inhuren van consultants en zagen meerdere pijnpunten. Strategische consultants werden ingezet op implementatietrajecten, de opdrachten liepen lang door en de contracten werden veelvuldig verlengd. Er waren daarnaast beperkt eigen mensen vrijgemaakt om mee te werken aan de projecten, waardoor de kennis onvoldoende opgebouwd en overgedragen werd. Op basis van deze conclusies hebben we een nieuw partnershipmodel ontwikkeld. Een lange-termijnsamenwerking met minder partijen, waarin wij geloven dat de spend uiteindelijk naar beneden kan. We zijn vorig jaar ook begonnen met experimenteren met dual-sourcing. Dit houdt in dat bij een traject verplicht de helft van het team van ABN AMRO zelf moeten zijn. Dit traject toonde voor ons aan dat procurement zo’n discussie kan aanzwengelen en dat je daarbij breder kan en moet denken dan alleen inkoop.”

Data als speerpunt
In de komende jaren wil Goense meer aan de slag met data. “Ik denk dat ons gebruik van data veel efficiënter kan. Met de beschikbare data zouden we betere inzichten moeten kunnen maken voor stakeholders. Nu zijn deze nog vrij algemeen. Het is nog vrij ingewikkeld om een doelgroepgerichte rapportage te maken, laat staan om deze aan te laten sluiten met de finance rapportage of om automatisch bepaalde signalen af te geven. Ik zou daar wel mee willen experimenteren. Verder willen we ook aan de slag met blockchain. Beginnend met smart contracts met automatische triggers, zodat we het contractmanagement drastisch kunnen versimpelen. Ook willen we het purchase-to-pay-proces automatiseren. De gestandaardiseerde spend, waar we relatief weinig waarde toevoegen, willen we weer door de gebruikers laten kopen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat zij met standaard componenten zelf spullen kunnen inkopen? We zijn nu aan het kijken hoe we dit met self-service modules kunnen invullen.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Huib Kruger | 13-04-2018 om 16:18

    Mooie ontwikkeling Marjolein. Gelukkig doorbreek jij de trend dat kostenbesparing nummer 1 prio is voor Inkoop Nederland. Zie oa CPO onderzoek van Deloitte.

    Besparen kan iedereen, waarde toevoegen vanuit Inkoop ís de uitdaging.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.