Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
09
11
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Dossier: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

Inkopers kiezen 'CPO van het jaar' op CPO-dag

Het zal een rare gewaarwording zijn geweest voor de genomineerden voor CPO van het jaar 2006. Ietwat ongemakkelijk zitten de acht inkopers heen en weer te schuiven op de eerste rij. terwijl de overige aanwezigen hun stem uitbrengen. De genomineerden hadden allen zojuist drie kwartier de tijd gehad om hun visie te presenteren in een workshop. De beoordeling van hun werk door het publiek zien ze nu terug op het reusachtige scherm. Hoe snel de man achter de computer ook wil doorknippen. de resultaten van de stemkastjes zijn onverbiddelijk.

Het was al in de namiddag van de CPO-Dag in Noordwijkerhout. Zo’n honderd inkopers en belangstellenden hadden zich verzameld om te worden bijgepraat over de laatste ontwikkelingen binnen het vak. geïnformeerd te worden over de werkwijze van andere inkopers en bedrijven en bij te praten met bekenden en onbekenden over het inkopersvak. Het hoogtepunt van de dag lag in de verkiezing van CPO van het jaar. De titel ging uiteindelijk naar Willem van Oppen van KPN. die verkozen werd boven zijn zeven medegenomineerden.

De dag begon na een inleidend praatje door dagvoorzitter Arno de Schepper met een lezing van de heer Beerkens. De CFO van Wolters Kluwer ging in op de ontwikkeling van zijn bedrijf met een korte link naar de inkoopafdeling. Hij maakte daarin de vergelijking tussen Europa en de Verenigde Staten. Waar aan de andere kant van de oceaan al vaak groot wordt gedacht. leeft iedereen op ons continent vaak nog in z’n eigen wereldje. Met veel kneden heeft Beerkens de twee stromingen naar elkaar toegebracht. Samen met Carel van Bemmelen had hij maar ruim twee uur de tijd gekregen om z’n verhaal kwijt te kunnen. maar de heren waren ruim binnen de tijd klaar.

Dat maakte vooral de lezing van Van Bemmelen er niet minder interessant om. De CEO van Neerlands Glorie heeft duidelijk een levendige fantasie en haalt daar zijn voordelen mee. Zo bekleedt hij een aantal nevenfuncties bij een beddenfabrikant en een cosmeticabedrijf. Op het eerste oog is hier geen overeenkomst te vinden. maar toch. Hij vroeg al snel of de beleidsbepalers wel eens na hadden gedacht over het karton. Het karton dat om de bedden verpakt zit en tevens gebruikt als doosjes bij diverse cosmeticaproducten. Op dit vlak kunnen de bedrijven dus de handen in ??n slaan en zo had Van Bemmelen nog legio doordachte plannen. Met de daaropvolgende vragenronde had het veel weg van de oude meester die de volgende generatie de kneepjes van het vak meegeeft.

De acht genomineerden voor de CPO van het jaar hadden ook op zijn of haar manier een hoop te vertellen aan de aanwezigen. Hans Büthker. winnaar van 2005. merkte tijdens de prijsuitreiking terecht op dat de genomineerden uit alle mogelijke sectoren van de inkoop kwamen. Van Oppen heeft KPN weer omhoog getrokken. Annelies Soede probeert de Amsterdamse gemeente weer op peil te brengen. de bouwsector. de defensie etc. De veelzijdigheid van de diverse bedrijven en projecten gaf ook direct de kern van de CPO-Dag weer. Iedereen richt zich op andere zaken. waardoor iedereen weer van elkaar kan leren.

De komende weken zullen er op Inkopers-Caf? uitgebreide artikelen verschijnen over de presentaties van Boudewijn Beerkens. Carel van Bemmelen. Willem van Oppen (KPN). Kees Linse (Shell) en Ad van de Geijn (Ministerie van Defensie).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.