Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
26
05
14
Redactie
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Redactie
Dossier: Onderzoek
Soort:

Inkopers laten kansen liggen (deel 2)

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Inkopen, Eruit halen wat erin zit’. Het onderzoek, dat gehouden werd onder 300 Nederlandse inkoopprofessionals, is een resultaat van de samenwerking tussen inkoopspecialist Peter Streefkerk, Ricoh en Basware. Het onderzoek maakt inzichtelijk hoe Nederland ervoor staat op het gebied van inkoopmanagement. Bijgaand het 2e deel van een verslag over dit onderzoek.

Schokkend
Vooral op het gebied van ‘sourcing’ is Streefkerk verrast over de resultaten van het onderzoek. ‘Op zijn zachtst gezegd kun je dat bijzonder noemen. Sinds 1988, met het uitkomen van het boek ‘Inkoop in strategisch perspectief’, maakt iedere inkoper gebruik van het door Arjan van Weele geïntroduceerde inkoopmodel. In dat model worden de zes stappen van het inkoopproces beschreven en nader uitgewerkt. Iedere zichzelf respecterende inkoper die je midden in de nacht wakker maakt, kan deze stappen dan ook direct en zonder haperen reproduceren. Als je ook nog weet dat die eerste fase van het inkoopproces met name een bepalende factor is voor het realiseren van besparingen, is het ‘schokkend’ te constateren dat juist die fase van het proces in een groot deel van de gevallen niet is vastgelegd of geborgd.’

Vak geleerd via overlevering
De basisstappen van het inkoopproces, zo kun je activiteiten sourcing, tendering en auctioning wel noemen, vormen het fundament van de inkoopfunctie. Je mag dus ook verwachten dat men deze processen binnen inkoop wel op orde heeft. ‘Maar echt verbazen doet het me niet, omdat ik ook weet hoe ik zelf het vak heb geleerd. Van collega’s via overlevering. Natuurlijk volgen ook heel veel mensen trainingen bij de NEVI , maar met die bagage in je rugzak zou het toch vanzelfsprekend moeten zijn om juist die basisprocessen vast te leggen. Zeker voor een vakgebied dat zich er de laatste jaren op beroept dat het in rap tempo professionaliseert.’

Gemak dient de mens
De hele inkoopbranche zou wel een doorsmeerbeurt kunnen gebruiken, zo blijkt uit het rapport. ‘Gemak dient de mens zou je zeggen en waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Toch gebeurt dat in veel gevallen nog wel als je ziet dat 56 procent van de artikel- en prijslijsten van leveranciers niet automatisch kan worden ingelezen. Realiseer je welke inspanning je moet leveren om dit alsnog voor elkaar te krijgen en het zal duidelijk zijn dat hier nog wat besparingen in tijd en geld mogelijk zijn. Natuurlijk weet ik ook dat een deel van de mensen die deze vraag heeft beantwoord zijn inkoopactiviteiten nog niet geautomatiseerd heeft en derhalve ook zijn prijslijsten en catalogi niet automatisch inleest, maar het blijft een duidelijk verbeterpunt’, aldus Streefkerk.

Focus op laagste prijs?
‘In de pers verschijnen de laatste jaren geregeld berichten over bedrijven die hun betalingstermijnen oprekken en hun focus alleen nog richten op de laagste prijs. In het laatste boek ‘Wat bezielt mijn klant?!’ meldt auteur Gerco Rietveld zelfs dat inkopers met dit gedrag er de oorzaak van zijn dat ‘de recessie zich enorm verbreedt, verdiept en verlengt’. Dat zie je niet terug in de antwoorden op de vraag of er wel eens een e-auction heeft plaatsgevonden. Bij uitstek toch het middel om een leverancier op laagste prijs te selecteren.’ Slechts 28 procent van de ondervraagden meldt dat men wel eens een e-auction heeft gehouden.

Do the right thing
In het rapport verwijst Streefkerk naar de uitspraak van Michael Porter, een vooraanstaand Amerikaanse bedrijfskundige: ‘It’s more important to do the right things, than doing the things right’. Streefkerk: ‘Kijk je vervolgens naar deze beroemde uitspraak en vertaal je die naar de inkoopfunctie, dan blijkt de meerwaarde ervan. Vanzelfsprekend gaat het in de eerste plaats om ‘doing the right things’. Welke resultaten streeft men met de inkoopfunctie na? Wat is de toegevoegde waarde van goed inkopen voor de business (business results)? Dit is de effectiviteit of doeltreffendheid van de inkoopfunctie: de goede dingen doen. Vervolgens gaat het om ‘doing the things right’. Hoe zet men mensen en middelen zo optimaal mogelijk in tijdens het inkoopproces om de overeengekomen resultaten te behalen (business resources)? Dit is de efficiëntie of doelmatigheid van de inkoopfunctie: de dingen goed doen.’

Lees ook deel één van dit verslag.

Dit verslag verscheen eerder in het Weekblad Facilitair nr. 402 – 2014. Het Weekblad Facilitair is een uitgave van Holapress Communicatie en is ook digitaal te raadplegen via http://weekbladfacilitair.nl/

Reacties:

  • Anoniem | 12-06-2014 om 17:50

    zucht…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.